Forskningsparker höjer företagens image

-
-
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 1997:

Företag som väljer att lokalisera sig i en forskningspark gör det till stor del för att höja företagets image. De upplever också att det fungerar.

Allt fler forskningsparker, eller science parks som de heter på originalspråket, poppar upp runt om i Sverige. Ursprungligen kommer konceptet från USA och idén är att samla teknikbaserade företag under ett och samma tak och samtidigt ha en närhet till en forskarmiljö i anslutning till närliggande universitet eller högskola.

Richard Ferguson är doktorand vid institutionen för ekonomi vid Sveriges Lantbruksuniversitet. Han håller som bäst på att undersöka varför företag väljer att etablera sig i en forskningspark, vilka förväntningar de hade och vilka vinster de kan se.

– Just ökad image är en viktig faktor. Med bra och välutrustade lokaler skapas en högre trovärdighet hos potentiella kunder, säger Richard Ferguson.

En central idé med forskningsparker är att de ska främja nätverksbyggande mellan företagen. Hur det egentligen förhåller sig med den saken är en av de frågor som Ferguson ska undersöka närmare.

– Gammal forskning ifrågasätter om det förekommer ett ökat samarbete och menar att det samarbete som sker snarare bygger på tidigare kontakter än på att parterna befinner sig i samma forskningspark.

Företag som letar efter ett lågprisalternativ söker sig inte till de här lokalerna. De är dyrare, men i gengäld är de fräscha och det kan finnas tillgång till avancerad högteknologisk utrustning. Och koncentrationen av teknikbaserade företag för med sig en positiv bieffekt:

– Parkerna finns i städer med högskola och/eller universitet. I och med närheten till forskarmiljön finns det stora möjligheter att involvera forskare och andra experter i arbetet. Men i vilken utsträckning det sker återstår att se, säger Richard Ferguson.———–

1402

DELA