Forskare tipsar: Så lyckas ni med innovation i projektstyrda företag
- Publicerad: 20 nov 2024,
- 3:22 e m
- Uppdaterad: 20 nov 2024,
- 3:26 e m
I verksamheter som bygger på olika projekt med specifika projektledare och budgetar är det extra svårt att driva igenom innovationer. Så vilka är nycklarna för att lyckas?
– Byggbranschen får ofta höra att de är konservativa och stängda för nytänkande idéer och produkter. Men det beror snarare på komplexa förutsättningar snarare än motstånd mot förändring, säger Emil Ahlström, Uppsala universitet.
Han har i sin doktorsavhandling studerat hur innovationer sprids, implementeras och används i projektbaserade organisationer – det vill säga verksamheter där merparten eller allt värde skapas i projekt. Bygg- och transportföretag, konsultbyråer eller dataspelsföretag är exempel på den typen av organisation.
– Jag har studerat ett av Sveriges största byggföretag. Där finns det en permanent kärna som upphandlar och stöttar olika byggprojekt. Allt annat händer ute i projekten, som ett vägbygge i Tornedalen eller en bostadsbyggnation i Göteborg.
Exempel på innovationer, inom företaget som Emil Ahlström har studerat under flera år, är en app som digitaliserar mätning av transporter, en drönarteknik för mättekniska arbeten samt ett rotationsprogram mellan konsult- och byggföretag för att öka förståelsen mellan yrkesroller.
Olika logiker
Den permanenta organisationen i en projektstyrd verksamhet strävar efter långsiktig stabilitet och utveckling. Projekten å sin sida är kortsiktigt fokuserade på att leverera resultat inom budget och tidsram. Detta leder till att projekten sällan tar risker.
– Enskilda projektledare har mandat att bestämma om de ska använda en innovation eller inte. Bara de med uppenbar direkt nytta för det enskilda projektet används. Andra mer långsiktiga innovationer ignoreras.
– Drönartekniken plockades snabbt upp av alla byggprojekt på grund av dess tydliga fördelar, berättar Emil Ahlström.
Innovatörerna verkar i gränslandet
I större projektstyrda organisationer är det ofta ett fåtal individer som har till uppgift att identifiera och sprida innovationer i företaget. För att lyckas gäller det att ha ett brett kontaktnät inom organisationen samt en god förståelse för villkoren och förutsättningarna som projekten jobbar inom.
– För att få igenom innovationer i verksamheten krävs en noggrann strategi och anpassning till organisationens unika förutsättningar. Ofta beror det upplevda motståndet mot innovation på organisationens komplexitet, inte på att man vill trilskas på pin kiv, säger Emil Ahlström.
Kontakta emil.ahlstrom@angstrom.uu.se
Råd till innovationsutvecklare i projektstyrda organisationer
- Identifiera var och för vem innovationen skapar värde. Om den gynnar flera projekt eller den permanenta organisationens långsiktiga mål bör kostnaden för innovationen inte läggas på enskilda projekt.
- Bygg förståelse för olika perspektiv. Olika delar av organisationen ser på innovationen utifrån sina specifika behov och mål. Anpassa argument och kommunikation till mottagarens behov.
- Stärk individer som kan navigera mellan olika delar av organisationen. Deras förståelse för både permanenta och tillfälliga strukturer är avgörande för framgångsrik innovationsspridning.
Mer om avhandlingen
Emil Ahlström disputerar 22 november vid Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik, Uppsala universitet, med avhandlingen The Dominant Divide: Innovation in Project-Based Organisations.