Forskare lyfter företagens innovation
- Publicerad: 17 nov 2009,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 17 nov 2009,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2009:
Innovationslyftet heter en av Vinnovas satsningar för att stärka företags innovationsförmåga. Tanken är att forskare på plats i företagen ska hjälpa till att lyfta fram kunskap, kreativitet och innovation, och därigenom i slutändan öka tillväxten i företagen. CBI är en av de forskargrupper som deltar i satsningen.
Innovationslyftet är inriktat på verksamhetsledning, arbetsorganisation, ledarskap, kreativitet och andra frågor med koppling till de organisatoriska förutsättningarna för innovation. Målet är att satsningen ska resultera i långsiktig utveckling av de deltagande företagens innovationsförmåga, och i utveckling av praktiskt användbar metodik och kunskap.
Innovationslyftet ingår i Vinnovas program Innovationsprocesser och entreprenörskap och är en utvecklingsinriktad satsning som syftar till nyttiggörande av forskning i företag. Det handlar både om att praktiskt implementera och samtidigt vidareutveckla existerande kunskap om innovationsarbete.
– Projekten ska utgå från forskning och samtidigt fokusera på företagens behov. Forskarna ska vara ute på arbetsplatserna och jobba med verkliga problem och utmaningar som företagen har, säger Carl Ridder, programledare för Innovationsprocesser och entreprenörskap vid Vinnova.
– Innovationslyftet utgår från ett brett perspektiv på innovation där både produkter, tjänster och affärsutveckling ingår. Exempel på områden som projekten kan behandla är: utveckling av företags innovationsprocesser, projekthantering, gruppers kreativa klimat, förutsättningar för praktisk tillämpning av olika designmetoder eller arbetssätt för att involvera kunder.
Långsiktigt kunskapsskapande
Projekten inom Innovationslyftet bedrivs i konsortier. Förutom forskare och företag, ingår så kallade intermediärer i konsortierna. Intermediärer är organisationer som fungerar som länkar mellan forskning och praktik, som till exempel konsulter, institut eller bolag med högskoleanknytning. Meningen är att intermediärerna ska bygga upp kompetens och etablera sig som aktörer som arbetar med företagsutveckling.
Meningen är också att Innovationslyftet ska leda till kunskap som kan användas av andra, efter avslutade projekt. Att involvera intermediärer är ett led i detta.
– Vi vill inte att det bara ska bli ett kortsiktigt utvecklingsprojekt och sedan inget mer. Det ska finnas en långsiktighet i det här. Det viktiga är att öka utbytet mellan forskning och praktik, och att snabba på lärandeprocessen av forskningen.
För närvarande prövas Innovationslyftet som en pilot, men avsikten är att göra en större satsning där nya och mer kraftfulla former för forskningsbaserade utvecklingsprojekt implementeras.
– Det är en förhållandevis stor satsning. Vi kan även tänka oss att utvidga detta till andra områden. På planeringsstadiet finns en satsning som har arbetsnamnet Chefslyftet, säger Carl Ridder.
CBI:s projekt inom Innovationslyftet fokuserar på unga teknikbaserade företag. Eftersom ledande personer i dessa företag ofta är tekniker hamnar fokus gärna på teknikutveckling, medan själva affären riskerar att komma i andra hand. Ambitionen är dels att öka och tidigarelägga tillväxten i lovande, redan växande bolag, dels att utveckla praktiskt användbara principer för affärsutveckling.
Stor potential
I första omgången ingår sex teknikbaserade tillväxtbolag inom olika branscher, till exempel nya material, medicinsk diagnostik och it/telekom. Företagen har mellan 10 och 30 anställda, och omsätter mellan 10-70 miljoner kronor.
– Några går fortfarande med röda siffror, men har en intressant utveckling. Andra går med svarta siffror. Gemensamt är att företagen har jättestor potential och att tillväxten är god redan nu. Men vi vill se till att den ökar ännu mer. Vi kommer att undanröja sådant som hindrar tillväxten, säger Sören Sjölander, projektledare från CBI:s sida.
– Ett annat mer långsiktigt mål är att lära företagen en effektiv metodik för att arbeta med de här frågorna.
Man kommer att starta årslånga konsortier som består av de deltagande företagen, CBI och en intermediär partner, i första omgången inkubatorn och såddfinansiären Chalmers Innovation. Tanken är att coacher och affärsutvecklare på Chalmers Innovation ska tillägna sig metodiken.
– Målet är att denna partner efter tre år ska klara att sköta det här själva – de ska bli som ett självspelande piano.
CBI har en projektledar- och kunskapsledarroll inom konsortiet. Projektet inleds med att CBI tillsammans med den intermediära partnern gör en analys av företagen och identifierar vilka tillväxtflaskhalsar som finns, och hur de kan undanröjas. När de har gjort det i alla sex bolag tar de fram planer för hur de ska gå tillväga under resten av arbetet.
– Steg ett är att bedriva en kortfattad utbildning som ger företagen och den intermediära partnern nya verktyg för att kunna lösa de tillväxtproblem som finns.
Kring varje företag bildas sedan ett utvecklingsteam som består av vd och dennes närmaste medarbetare, en meriterad serieentreprenör, en person från Chalmers Innovation och en forskare från CBI.
– Vi kommer att arbeta med företagen kring olika frågeställningar, med målet att få bort tillväxtflaskhalsarna. Dels enskilt med varje bolag, dels i grupp med alla bolagen. Vi har arbetat med den här typen av så kallat kollaborativt lärande tidigare, och det har visat sig vara väldigt effektivt. Deltagarna lär sig vår metodik, de lär sig av serieentreprenörerna och coacherna, och de lär sig mycket av varandras erfarenheter.
Best of the best
Tillsammans arbetar gruppen igenom alla företagen på tolv månader. Både med hjälp av egen personal inom konsortiet och genom att ta in experter utifrån.
– Vi kommer anlita de bästa vi kan hitta, oavsett om de kommer från forskarvärlden eller från andra håll, säger Sören Sjölander.
Huvudmålet med Innovationslyftet är alltså att forskarna ska tillämpa den kunskap de har, och se till att den kommer företagen till nytta. Men CBI kommer även att följa och dokumentera arbetet ur forskningsintresse.
I Innovationslyftet ingår även Teknikföretagen, IF Metall, Sveriges Ingenjörer och forskningsinstitutens holdingbolag Rise (tidigare Ireco).
Innovationslyftet drar igång på allvar i början av 2010.
För mer info: carl.ridder@vinnova.se, soren.sjolander@chalmers.se———–