Fler företag kan agera intraprenöriellt

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2017:

Intraprenörskap – entreprenöriella initiativ inom etablerade organisationer – utgör en slumrande, outnyttjad potential i svenskt näringsliv. Den måste synliggöras, analyseras och förbättras om företagen ska kunna fortsätta utvecklas. Det slår Katarina Blomkvist, Philip Kappen och Ivo Zander fast i Intraprenörskapskompassen 2017 (Uppsala universitet). I rapporten lyfter de fram flera åtgärder som kan hjälpa företag att realisera sitt intraprenörskap. Det handlar bland annat om att decentralisera företagsstrukturen så att anställda kan ta egna initiativ. Ett annat tips är att formalisera selektionsrutiner och tydliggöra processen från idé till färdig produkt eller tjänst. Författarna föreslår också en ambitiös företagskultur där intraprenöriella förebilder lyfts fram, och där det finns ett tydligt mål om att överträffa konkurrenterna.

Ladda ner rapporten på www.ikompassen.se———–

1367

DELA