Finns det plats för entreprenörskap i rymden?

Åse
Karlén
DELA
Foto: Nasa/Unsplash.

Rymdindustrin ses som en innovativ miljö, men inslaget av startups är påfallande litet. Det visar ny forskning.

Sarah Jack, professor på Handelshögskolan i Stockholm, har tillsammans med forskarkollegorna Wadid Lamine, Alistair Anderson och Alain Fayolle skrivit artikeln Entrepreneurial space and the freedom for entrepreneurship: Institutional settings, policy, and action in the space industry. Artikeln har publicerats i Strategic Entrepreneurship Journal.

Sarah Jack. Foto: Anna-Karin Florén.
Forskarna har studerat den europeiska rymdindustrin och visar att nuvarande institutioner och regelverk lämnar lite utrymme för entreprenöriella initiativ. Etablerade aktörer har en fördel, medan nykomlingar har svårt att slå sig in.

För att bryta denna utveckling föreslår Jack, Lamine, Anderson och Fayolle tre åtgärder: Stärkta partnerskap mellan privata och offentliga aktörer, policyer som attraherar förändringsbenägna riskkapitalister, och inkubatorer med inriktning på rymdstartups.

Artikeln bygger på en tioårig fallstudie i ett mindre, innovativt företag i rymdindustrin. Forskarna har också hämtat empiri från affärsänglar, chefer i inkubatorer och tongivande aktörer på stora företag och myndigheter kopplade till rymdindustrin. De hoppas kunna utvidga studien till att även innefatta länder som USA, Kanada, Ryssland, Indien och Kina.

Kontakta sarah.jack@hhs.se———

972

DELA