Familjer skapar starka företag

Emilie
Eliasson Hovmöller
DELA
-

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2013:

Uppfattningen att familjeföretag är gamla och oprofessionella stämmer inte. Tvärtom: de har möjlighet att växla mellan egenskaper som är unika för familjeföretag. Om de blir medvetna om denna position är det en konkurrensfördel att räkna med, menar Börje Boers.

Inom varje familjeföretags identitet finns flera egenskaper som kan uppfattas som motsatser. Börje Boers har studerat familjeföretag ur ett dualitetsperspektiv för att ta reda på hur egenskaperna kan komplettera varandra, i stället för att ses som motsatser.

Börje Boers har lagt fram avhandlingen Organizational identity construction in family businesses – a dualities perspective vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. I dag är han verksam vid Högskolan i Skövde. Foto: Patrik Svedberg.
– Familjeföretagande har betraktats som ett gammalt, oprofessionellt och mindre bra sätt att driva företag. Men det är viktigt att tänka nytt när man studerar familjeföretag. Det gäller att fråga sig varför dessa företag ofta är så framgångsrika, säger Boers.

Han har studerat familjeägda medieföretag med fokus på fyra dualiteter: formalitet/informalitet, beroende/oberoende, gamla vägar/nya vägar och kommersialism/journalistik.

– Det är inte jag som har hittat på de här dualiteterna, de finns redan i litteraturen. Men jag upptäckte ganska snart i mina intervjuer att de var bra att utgå ifrån. Ett dualitetsperspektiv gör att du kan framhäva båda egenskaperna. Dualiteterna kompletterar snarare än motarbetar varandra, vilket skapar fördelar för familjeföretag.

Familjeföretag kan vara både formella och informella, och växla mellan de båda egenskaperna, beroende på situationen. Det innebär fördelar.

– I familjeföretag fattar ägaren beslutet och medarbetarna accepterar det eftersom det är ägaren som fattat det. Med andra ord är det kortare beslutsvägar än i andra företag. Att man sedan måste formalisera vissa processer betyder inte att man ska bortse från det informella och flexibla arbetssätt som karaktäriserar familjeföretag.

Börje Boers menar att familjeföretag bör bli medvetna om hur viktigt det är att få en balans mellan dualiteterna. Det är också en av avhandlingens huvudsakliga slutsatser.

– Ägarfamiljer måste förstå att de har en fördel framför sina konkurrenter. De har möjlighet att växla mellan egenskaper som kan tyckas motsatta, men som båda är en del av företagets identitet.

Har svenska familjeföretag någon fördel framför utländska familjeföretag? Enligt Börje Boers har man i många svenska familjeföretag insett fördelarna med att vara en aktiv ägare utan att samtidigt ha rollen som vd.

– Som ägare kan det vara bra att inte ta del av dagliga problem, utan att snarare tänka i mer visionära banor. Ägaren behöver därför inte ha en operativ funktion. Ofta kan det vara bättre att sitta i styrelsen för att få en överblick.

Självklart finns det alltid undantag. Boers lyfter fram klädföretaget H&M som ett lysande exempel på att det inte behöver vara en nackdel att vd har familjebakgrund.

– Det finns en bild av att en vd från ägarfamiljen inte skulle ha kvalifikationer för jobbet. Det stämmer inte. När man är uppvuxen i ett företag har man insyn och del i traditioner och familjekultur som är viktiga för att kunna leda företaget framgångsrikt. Toppbetyg väger då mindre tungt.

Kontakta borje.boers@his.se

3 tips till familjeföretag

1. Kommunicera mycket, internt inom ägarfamiljen och ”externt” till företaget. Det är viktigt att hitta en gemensam identitet och involvera alla medarbetare så långt det är möjligt.

2. Ta ansvar som ägare och stå för fattade beslut. Skyll inte på medarbetarna om något går fel.

3. Var öppen. Det är viktigt att vara öppen inom ägarfamiljen, och att även kommunicera mellan generationer. Ett problem är att ägaren ofta antar att sonen eller dottern ska ta över. Det gäller att tidigt ha en dialog om detta. ”Barnet” kanske inte vill ta över som vd, men ändå vara aktiv ägare. Här skulle en utbildning om aktivt ägande vara på sin plats.———

2546

DELA