Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Gnosjös andra anda

– Nya perspektiv på en framgångsrik företagarort

Datum:
Föreläsare: Filosofie doktor Katarina Pettersson, Uppsala universitet, och ekonomie doktor Caroline Wigren, Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Om föreläsningen:

Gnosjö är en plats som förknippas med framgångsrik företagsamhet och ett stort antal småföretagare. Den positiva bilden av Gnosjö och gnosjöandan skapas och återskapas flitigt av forskare, journalister, planerare och politiker. Katarina Pettersson och Caroline Wigren har i två separata avhandlingsprojekt trängt in under Gnosjös glänsande yta. Under sin Estradföreläsning presenterar de nya perspektiv på orten och dess berömda anda.

Wigrens del av föreläsningen bygger på hennes fältstudie i Gnosjö. Hon bodde där under ett helt år och tillbringade då tid i olika företag, på industriföreningens frukostmöten, Rotaryluncher och en ekumenisk Alpha-kurs. Bland annat fann hon tre värdekällor – religionen, familjen och regionens arv – som kan öka förståelsen för Gnosjö och dess anda. Enligt Caroline Wigren står Gnosjö inför tre utmaningar. Det gäller att behålla de yngre kvinnorna i regionen, öppna upp för externt ägande och integrera invandrarna i samhället.

Katarina Pettersson kommer under sin del av föreläsningen att diskutera hur kvinnor som är företagare osynliggörs i bilden av Gnosjö. Enligt hennes avhandling blir osynliggörandet tydligt genom att företagare huvudsakligen framställs som män – trots att statistiken visar att 33 procent av företagarna är kvinnor. Pettersson väcker frågor om hur man kan beskriva män och kvinnor som är företagare utan att reproducera mytiska bilder av Kvinnliga och Manliga företagare.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev!

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Sprid er forskning i Esbris kanaler

Samarbeta med Esbri och sprid kännedomen om er forskning. Ett smart sätt att nå rätt in i målgruppen.

Mest läst

Sök

Arkiv