Entreprenörskapsutbildningen vid Södertörns högskola: ”Stark förankring i vår egen forskning”

Maria
Gustafsson
DELA
Södertörns högskola har bedrivit entreprenörskaps- och innovationsforskning sedan 1997. (Den här artikeln är producerad i samarbete med Södertörns högskola.) Foto: Canva/Södertörns högskola.

Södertörns högskola har en lång tradition av entreprenörskaps- och innovationsforskning. Och den är en naturlig del av utbildningen som erbjuds på lärosätet. På vilket sätt märks det för studenterna?

Varje år antas ungefär 60 studenter till kandidatprogrammet Entreprenörskap, Innovation och Marknad (EIM) vid Södertörns högskola. Utmärkande för programmet är den nära kopplingen till arbetslivet och den tvärvetenskapliga strukturen. Studenterna väljer ett valfritt huvudämne från kurspaletten vid högskolan, som de läser under tre terminer.

– Det kan exempelvis vara företagsekonomi, psykologi, sociologi, medie- och kommunikationsvetenskap eller medieteknik. Resterande tre terminer läser de programmets specifika kurser. Mångfalden av huvudområden skapar en bra dynamik i gruppen och ger studenterna olika perspektiv på entreprenörskap och innovation, säger Tommy Larsson Segerlind, docent i företagsekonomi, och programsamordnare för kandidatprogrammet.

Tommy Larsson Segerlind. Foto: Södertörns högskola.

Mycket mer än att starta företag

”Skaffa förutsättningarna för att leda och driva innovativa och entreprenöriella processer i olika typer av organisationer och företag.”

Så står i det i beskrivningen av kandidatprogrammet. Enligt Tommy Larsson Segerlind är det just det perspektivet på entreprenörskap och innovation som särskiljer utbildningen vid Södertörns högskola från många andra entreprenörskapsutbildningar.

– Tidigare kallade vi utbildningen för Entreprenörskapsprogrammet. Men det gjorde att studenternas förväntningar krockade med innehållet i utbildningen. Innovation och entreprenörskap handlar inte bara om att starta och driva företag, utan är centrala delar i samhället och ekonomin i stort.

Målet med utbildningen är att ge studenterna en god inblick i hur faktorerna samverkar i olika typer av kontexter, menar Marcus Box, lektor i företagsekonomi och ansvarig för magister- och masterprogrammet i företagsekonomi.

– Studenterna får praktisk kompetens i att leda och driva entreprenöriella processer bortom det traditionella företagandet – till exempel hur man kan driva innovation inom etablerade organisationer.

– Detta förhållningssätt följer med upp på magister- och masternivå, där vi också studerar socialt entreprenörskap och managementinnovationer. Så även om programmen på högre nivåerna har rätt så traditionella företagsekonomiska inslag i form av management, så är slagsidan något åt innovationshållet hela vägen, fortsätter Marcus Box.

Marcus Box. Foto: Privat.

Djup förankring i forskning

Södertörns högskola har bedrivit entreprenörskaps- och innovationsforskning sedan 1997, och forskningen har en stark koppling till programmen. För att säkerställa att utbildningen vilar på vetenskaplig grund startades parallellt centret ENTER Forum.

– Det är ett centrum vid högskolan som bedriver forskning, utbildning och samverkan, och säkerställer att programmen ständigt uppdateras efter nya forskningsrön, förklarar Tommy Larsson Segerlind, som bland annat har forskat på teambaserat entreprenörskap.

Ett av Marcus Boxs specialområden är konkursbrottslighet och ekonomisk brottslighet. Och just nu studerar de tillsammans med andra kollegor entreprenörskap och företagande i en skärgårdskontext.

– Sverige är ett av de länder som har flest öar i världen. Ändå har det knappt skett någon svensk ö-forskning tidigare. Vi försöker förstå företagandets roll i de här samhällena, och den samverkan som sker med civilsamhället och offentliga aktörer, berättar Tommy Larsson Segerlind.

Student byggde databas

Studenterna uppmuntras att skriva uppsatser om de teman som det forskas om på högskolan. Det gör att de kan få handledare som är experter inom områdena.

– Det skapar en direktlänk mellan forskningen och studenternas arbete, fortsätter Marcus Box.

Han berättar om en student som i anslutning till sin masteruppsats utvecklade en databas som innehåller olika parametrar som påverkar entreprenörskap och företagande i skärgården. Utifrån öppna källor kartlade studenten bland annat skärgårdsbåtarnas turtäthet till de olika öarna, och på vilka öar som om det finns skolor och mataffärer, kopplat till antal företag.

– Finns det inga skolor på ön där man bor, är det svårt för en familj att bo kvar och driva företag där. Så den typen av data är viktig för entreprenörskapsforskningen. Inte minst när man studerar entreprenöriella ekosystem, säger Tommy Larsson Segerlind.

Marcus Box fyller i:

– Vi hjälpte studenten att skriva om masteruppsatsen till en artikel som presenterades på en forskarkonferens i Åbo för några år sedan. Och det slutade med att den blev publicerad i en Edward Elgar-antologi (ett internationellt välrenommerat förlag, reds. anm).

Fadderföretag med verkliga utmaningar

Entreprenörskapsutbildningen på Södertörns högskola betonar även till stor del praktiska kunskaper. När studenterna, som främst är samhällsvetare och humanister, kommer tillbaka till kandidatprogrammet efter att ha läst sina huvudämnen, grupperar lärarna dem om fem personer – med olika typer av kompetenser. Under ett helt år jobbar studentgrupperna sedan med verkliga företag, så kallade ”fadderföretag”.

– Vi vill tidigt och snabbt få studenterna att reflektera över vad teorin betyder i praktiken. Med fadderföretagen får de analysera och lösa verkliga utmaningar kopplade till innovation och ledarskap, berättar Tommy Larsson Segerlind.

Även enskilda kurser är till stor del praktiskt orienterade.

– Under kursen Marknadsföring i små och nya företag gör studenterna en gedigen marknadsplan. De ska bli experter på att analysera och hantera marknadsosäkerheten och lyckas ta en idé till marknaden. Det blir deras spetskompetens oavsett om de jobbar i ett företag som entreprenörer eller som anställda i en organisation, säger Marcus Box.

Artikeln är producerad i samarbete med Södertörns högskola.

Kontakta
marcus.box@sh.se
tommy.larsson.segerlind@sh.se

Läs om entreprenörskapsutbildningen vid Södertörns högskola
Kandidatprogrammet ”Entreprenörskap, innovation och marknad”
Magisterprogrammet i företagsekonomi
Masterprogrammet i företagsekonomi
Läs om forskningscentrumet ENTER Forum

35

DELA