Entreprenörskap som kejsarens nya kläder?

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2007:

Vilken betydelse har begreppet fnuttentreprenörskapfnutt i skolans värld? Har det något nytt att komma med, eller är det bara som kejsarens nya kläder? Det frågar sig Karin Berglund och Carina Holmgren i forskningsrapporten Entreprenörskap & skolan – Vad berättar lärare att de gör när de gör entreprenörskap i skolan? (FSF, 2007). Författarna ger inga entydiga svar, men föreslår att entreprenörskap i skolan kanske helt enkelt handlar om att minska gapet mellan att bara prata om något och att faktiskt göra något. De visar också på likheter mellan kända pedagogiska ansatser och entreprenörskapsbegreppet. Rapporten bygger bland annat på intervjuer med personal från 23 grund- och gymnasieskolor, och med andra aktörer inom utbildningssystemet.

För mer info: karin.berglund@mdh.se———–

952

DELA