Entreprenöriell orientering fördelas ojämnt

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2011:

För att räknas som entreprenöriellt i ordets rätta bemärkelse ska ett företag ha innovationsförmåga, vara risktagande och agera proaktivt. Forskningen brukar säga att ett företag som uppfyller de här kriterierna har entreprenöriell orientering. Begreppet är väletablerat och ett av de viktigaste inom entreprenörskapsfältet. Det menar i alla fall William Wales, Erik Monsen och Alexander McKelvie i The Organizational Pervasiveness of Entrepreneurial Orientation (Entrepreneurship Theory and Practice, nr 5, vol 35, 2011). Enligt författarna är entreprenöriell orientering något som kan genomsyra hela organisationen, och inte bara ha med ledningen att göra. Däremot fördelas den entreprenöriella orienteringen inte sällan ojämnt inom en organisation. Artikeln beskriver tre modeller för hur detta kan se ut. I den första är fördelningen relativt jämn, alla i företaget är entreprenöriella – hela tiden. I den andra varierar fördelningen mellan avdelningar eller funktioner. Man har kanske valt att lägga allt entreprenörskapskrut på ett ställe. På så sätt kan man samtidigt hålla en viss stabilitet på andra håll i organisationen. I den tredje modellen varierar fördelningen över tid. Perioder av stabilitet och konservatism följs av perioder av kraftig förändring. De tre modellerna leder till olika utmaningar för ledningen i organisationerna.

Kontakta mckelvie@syr.edu———–

2350

DELA