Entreprenörers behov av information varierar

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2007:

Entreprenörer använder olika typer av redovisningsinformation i olika skeden av sitt företagande. I början används främst icke-finansiell information, medan senare faser även innefattar mer traditionella finansiella mått.

Redovisning är kanske inte något man i första hand förknippar med entreprenörskap. Men i avhandlingen Framgångsrika entreprenörers användning av redovisningsinformation visar Johan Dergård att de två begreppen har ett intimt förhållande.

Avhandlingen består av två empiriska studier kring samma frågeställning: Vilken typ av redovisningsinformation använder sig entreprenörer av i olika faser av en produktlivscykel? De tre faserna som har undersökts är upptäckt, exploatering och förvaltning.

– På så sätt undersöks hela produktlivscykeln, från den initiala idén till att produkten introduceras på marknaden, och slutligen kommer in i förvaltningsfasen, säger ekonomie doktor Johan Dergård, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Kompletterande metoder

I den första studien har han intervjuat entreprenörer i efterhand om vilken typ av redovisningsinformation de använde sig av i de olika faserna av företagandet. I den andra delstudien har entreprenörerna intervjuats flera gånger, under olika stadier av sitt företagande.

– När man berättar i efterhand kan det vara lätt att glömma bort exakt hur man har gjort. Därför har jag använt de här två kompletterande metoderna. Resultaten visade sig dessutom överensstämma i de två studierna.

Sammanlagt har 17 entreprenörer i snabbt, organiskt växande företag intervjuats. Såväl tillverkande företag som handelsföretag och tjänsteföretag i flera olika branscher har undersökts.

– Den stora poängen i resultatet är att den fas entreprenörerna befinner sig i har väldigt stor betydelse för vilken redovisningsinformation de använder. Det här mönstret är väldigt tydligt i mina studier, oavsett bransch, storlek på företag och slag av produkt.

Relevant information

I den tidiga, upptäckande fasen använder entreprenörerna främst icke-finansiell information, som till exempel teknisk utveckling och kunders krav på funktionalitet. I den förvaltande fasen används i stället mer finansiell information som försäljningsintäkter och täckningsbidrag. I det mellanliggande stadiet, exploateringsstadiet, använder entreprenörerna en blandning av flera sorters redovisningsinformation.

– De olika faserna innebär att olika typer av beslut måste fattas. Därmed krävs också olika typer av information, som är relevant för just den typen av beslut.

– I förvaltningsfasen har redovisningsinformation väldigt stor betydelse. Den kan avgöra om entreprenören kommer att satsa på en ny idé eller inte. Om det ser bra ut för den befintliga produkten är det troligare att man satsar på något nytt. Det här är ett sidospår i min avhandling, men det visar att redovisning och entreprenörskap är ett spännande forskningsområde, säger Johan Dergård.

För mer info: johan.dergard@handels.gu.se———–

1411

DELA