Entreprenörer skapar egna möjligheter
- Publicerad: 17 jun 2004,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 17 jun 2004,
- 3:29 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2004:
Det unika med entreprenörer är att de ser möjligheter där andra bara ser kaos. Vad har de för kunskap som vi andra inte har?
– Entreprenören har ett annorlunda förhållningssätt till företagandet, och kanske också till livet, säger Nils Nilsson.
Entreprenörer beskylls ibland för att inte förstå traditionellt ekonomiskt tänkande. Men det är en felsyn, menar Nils Nilsson. I avhandlingen Entreprenörens blick – Om förståelse, identitet och handling i det mindre företaget belyser han bland annat entreprenörens kunskapsprocesser.
– En stor del av forskningen säger att möjligheter hela tiden finns där ute i samhället. Att entreprenören bara råkar vara den som lyckas hitta möjligheterna. Men jag menar att entreprenören själv skapar sina möjligheter. Entreprenören är en skapande människa, säger Nils Nilsson, ekonomie doktor och prefekt på Handelshögskolan BBS vid Högskolan i Kalmar.
Existentiella frågor
För att lyckas måste entreprenören ha både det kreativa och det ekonomiska tänkandet. Men entreprenörskap handlar också om existentiella frågor. Entreprenörer vill ha kontroll över sina liv och sin framtid. De försöker finna sig själva genom företagandet.
– Personen och företaget hänger ihop. När entreprenören utvecklar sig själv utvecklas också företaget – och tvärtom. Det är mötet mellan personen och företaget som skiljer sig från annat företagande. Entreprenörskapet blir ett förhållningssätt till livet som innehåller ekonomiska, sociala och existentiella möjligheter och risker.
Något annat som är utmärkande för entreprenörer är hur de skaffar kunskap. De jobbar sig fram i små steg och skapar på så sätt den kunskap de behöver genom sina handlingar.
– De vet vad de ska göra och agerar utifrån sin känsla för helheten. Entreprenörerna tycker inte själva att de fattar några beslut. Det är ofta fråga om en tyst kunskap. Akademisk kunskap har på det sättet ganska lite att bidra med till den praktiska kunskapsprocessen i företagen.
Därför menar Nils Nilsson att det behövs ett annorlunda perspektiv för att studera entreprenören. Ett perspektiv som bättre kan beskriva hur entreprenören tänker och handlar.
– Inom traditionell ekonomisk forskning är det svårt att överhuvudtaget se entreprenören. Inom entreprenörskapsteori syns entreprenören, men man har ändå inte fångat fenomenet fullt ut. Jag har använt mig av ett tolkande paradigm för att se om entreprenören framträder tydligare.
Tanke och handling
Nils Nilsson har följt fyra entreprenörer på nära håll under en längre tid. Han har gjort intervjuer och observationer. Målet har alltså varit att studera hur tanke och handling hänger ihop.
– Jag har använt en metodologi som ligger närmare entreprenörens eget sätt att tänka. Det här är inte enda vägen men det bidrar till en delvis ny bild av entreprenörskapet. Jag tycker att det har fungerat bra och kanske kan det också leda till insikter på policyområdet.
En bra entreprenörskapspolitik handlar inte bara om sänkta skatter, menar Nils Nilsson. Det är även viktigt att skapa en gynnsam entreprenörskapskultur, något som kräver mer genomgripande förändringar.
– Entreprenörer behöver en scen att verka på, och även applåder ibland.
För mer info: nils.nilsson@hik.se———–