Entreprenör på en timme
- Publicerad: 4 maj 2001,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 4 maj 2001,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2001:
IT-bubblan har spräckts och de nyligen så hyllade entreprenörerna är fallna hjältar. Betyder det att internetbaserat entreprenörskap nu är passé? Ingalunda, menar professor Jerome Katz. I spåren efter dotcom-döden följer en ny, snabbare sorts företagande.
I maj var professor Jerome Katz, Saint Louis University, USA inbjuden till Esbris öppna föreläsninsgserie för att tala om Virtual Instant Entrepreneurship: The Challenges and Opportunities of One-hour Entrepreneurship. Han delade med sig av sin forskning kring de så kallade Virtual Instant Entrepreneurs (VIEs) som representerar en ny typ av företagande på internet. VIE skulle lika gärna kunna stå för ”Very Important Entrepreneur”, för det är vad de är på väg att bli.
– Under de tre åren 1999-2001 räknar vi med att sex miljoner USA-baserade VIEs kommit igång. Det intressanta är att skattemyndigheterna inte har några uppgifter om vilka de är eller hur mycket de omsätter, konstaterade Jerome Katz.
I begynnelsen var den traditionella e-handeln: dels företagen med en butik på nätet som komplement till de fysiska butikerna, till exempel IKEA, och dels företagen som enbart existerade på nätet, till exempel Amazon.com. I dag finns marknadsplatser för produkter och tjänster på internet där vem som helst kan bli en VIE. Snabbare, billigare, enklare och – inte minst – utom myndigheters kontroll. Verksamheten kan helt och hållet vila på underleverantörer. För att visa hur snabbt det går berättade Jerome Katz om det företag han startade på prov.
– Jag ville starta ett företag som sålde starka afrikanska såser. Först köpte jag namnet MombassaPeppers.com för 15 dollar och sedan en webbplats hos zShops. Från såstillverkaren Olbro fick jag bilder och texter, klara för webbpublicering, som beskrev de såser jag ville sälja. Jag öppnade ett konto hos eBank.com och för att kunna hantera missnöjda kunder som köpt alltför heta såser köpte jag in en kundtjänstfunktion också. Allt som allt tog detta 1 timme och 28 minuter, och då ägnade jag ändå 54 minuter av den tiden åt att välja bland såserna i Olbros sortiment.———–