Enkla regler hjälper entreprenörer att improvisera

Åse
Karlén
DELA
Foto: David Lundberg

16 maj besökte årets främsta entreprenörskapsforskare Stockholm. Kathleen Eisenhardt är professor vid Stanford University, USA, och hon var här för att motta Global Award for Entrepreneurship Research 2012.

Kathleen Eisenhardt har under sin forskarkarriär studerat både stora och små organisationer, och hon har forskat både innanför och utanför företagens väggar. Under sitt anförande i samband med prisceremonin redogjorde hon för sin senaste forskning som handlar om framgångsfaktorer i entreprenöriella företag.

– Entreprenörskap handlar om att hitta, forma och exploatera nya marknader och affärsmöjligheter. Det handlar om förändring och turbulens, och det är det som gör det spännande, sa Eisenhardt.

Hon menade att entreprenöriell framgång avgörs av förmågan att kunna agera snabbt och effektivt mitt i det kaos som ofta råder. Och för att kunna göra detta krävs ett bra team.

– De bästa entreprenörsteamen är ganska stora, 4-5 personer kanske. Personerna är olika gamla, av olika kön – och de ska gärna ha arbetat tillsammans tidigare.

Men det räcker inte med att teamet är bra. Marknaden är förstås också av stor betydelse. Kaliforniern Eisenhardt använde en surfanalogi.

– För bra surfning krävs en stor våg och en skicklig surfare. På samma sätt kräver entreprenöriell framgång både ett duktigt team och en marknad med tillväxtpotential.

Kathleen Eisenhardt menar att man kan lära sig att bli en snabbare – och bättre – beslutsfattare.

– För att fatta snabba beslut kan man singla slant, gå och fråga barnen eller agera som en diktator. Men det ger inte några särskilt bra beslut! För att bli effektiva behöver vi ha mycket information. Vad säljer? Vad gör våra konkurrenter? Om teamet går igenom sådan information dagligen utvecklar det intuition. För intuition är inte en särsklld gåva som bara kvinnor har, slog Eisenhardt fast.

Hon menade också att man kan fatta bättre beslut om man har fler alternativ att välja mellan. Har man för få alternativ blir man rädd för att fatta beslut, och då kör konkurrenterna om.

Entreprenörers erfarenheter är inte heller oviktiga för framgång. Eisenhardt menar att det främst handlar om att omvandla erfarenheten till enkla regler för verksamheten. Ett exempel kan vara att avsluta i tid.

Kathleen Eisenhardt konstaterade att de flesta av oss säljer av aktier för sent. På samma sätt kan ett företag hålla på och uppvakta en kund i oändlighet. Det är mer effektivt att sätta upp en tidsram för hur länge en säljaktivitet ska pågå, och när den nås släpper man kunden och går vidare.

– Min forskning visar att många duktiga entreprenörer använder sig av sådana enkla regler.

Reglerna hjälper dem att navigera i det föränderliga, och ibland kaosartade, entreprenöriella landskapet.

– Om en orkester spelar ett stycke av Beethoven vet vi exakt hur det kommer att låta om en halvtimme. Entreprenörer är mer som jazzmusiker. De pratar igenom vilken tonart de ska starta i, och att var och en ska få ett solo. Vi vet inte vad de kommer spela om en halvtimme, men är de duktiga musiker kommer det att låta fantastiskt, sa Kathleen Eisenhardt.

Läs mer om Kathleen Eisenhardt———–

2276

DELA