En ständig utveckling är målet
- Publicerad: 20 jun 2000,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 20 jun 2000,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 2, 2000:
Ett företag är inte nödvändigtvis ett mål i sig. Istället är det utveckling av nya produkter som är det viktiga för många teknikdrivna småföretag.
– Företaget är bara ett medel för att processen att utveckla produkter ska kunna fortgå för alltid, säger Jan Bodin, universitetsadjunkt vid Umeå universitet.
I sin doktorsavhandling Perpetual Product Development – a Study of Small Technology-Driven Firms, beskriver Jan Bodin produktutvecklingen hos fyra små flygplanstillverkare i Sverige, Tyskland och Finland. Trots att företagen ligger i skilda länder finns likheter i hur produktutvecklingen går till. Och troligen är processerna liknande i andra branscher med starkt teknikinnehåll, menar Jan Bodin.
Processen att utveckla en ny produkt har ingen klart definierad början och slut i de här företagen. Det hela startar ofta som ett hobbyprojekt som, när det växer sig stort, tas in i företaget för att kunna drivas vidare. Sedan kan förbättringar och förändringar göras även efter det att produkten är ”klar”. Tyngden ligger på tekniken, och företagen drivs av starkt motiverade och teknikintresserade innovatörer. Den administrativa sidan är ofta en svaghet.
– Jag har inte träffat på någon som varit administratör. Företagen har en vd som hellre går ut i verkstaden och slipar på en vingprofil än sitter på kontoret. Management ses snarast som en fritidsaktivitet, säger Jan Bodin.
Förutom teknikintresset är uthålligheten en gemensam egenskap hos aktörerna i studien. De ger inte upp förrän produkten är färdigutvecklad.
– Målet är kanske inte att sälja mycket, eller att vara först ut på marknaden. Det viktigaste är att utveckla en bra produkt, men eftersom produkten prioriteras finns en risk för gökungesyndromet – att produkten blir alldeles för dyr och företaget går i konkurs.
Eftersom inte alla driver företag för företagandets skull bör kanske finansiärer tillhandahålla även administrativa funktioner.
– Det behövs en miljö där aktörerna kan göra det de vill göra – det de är bra på. Då skapas fantastiska produkter.———–