Det hänger på motivationen

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2008:

Hur ser sambandet ut mellan tillväxtmotivation och faktisk tillväxt i mindre företag? Det är kärnfrågan i artikeln The Effect of Small Business Managers’ Growth Motivation on Firm Growth: A Longitudinal Study som har publicerats i Entrepreneurship Theory & Practice, nr 3, vol 32, 2008. Via telefonintervjuer har Frédéric Delmar och Johan Wiklund undersökt två olika grupper av svenska småföretag. De finner att bakom ett växande företag står oftast en företagare som är motiverad att växa. I vissa fall är motivationen till och med en starkare förklaringsvariabel än historisk tillväxt i företaget. Författarna konstaterar att deras longitudinella studie har många praktiska implikationer. Enligt dem har motivationens betydelse förbisetts av många policyskapare. I policyprogram har de i stället fokuserat på utbildning och skattelättnader i syfte att få småföretagen att växa mer, och anställa fler. Detta är bakvänt, anser Delmar och Wiklund. Om skattelättnaden har ett tak motiveras inte företagaren att öka sin omsättning över denna nivå.

För mer info: jwiklund@syr.edu
———–

1045

DELA