Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Titel:

The Origin and Evolution of New Businesses

Författare:

Amar Bhidé

Förlag:

Oxford University Press

Utgivningsår:

2000

ISBN:

0-19-513144-4

The Origin and Evolution of New Businesses

Mer än tio års forskning ligger till grund för boken The Origin and Evolution of New Businesses. Författaren Amar Bhidé vill avmystifiera tänkandet kring entreprenörskap och undersöka möjligheter och svårigheter i uppstartandet av nya företag. Han punkterar gamla föreställningar om den perfekt organiserade och finansierade företagsstarten, och menar att många framgångsrika företag började som små och relativt osäkra projekt. Det som avgjorde framgången i dessa fall var bland annat förmåga att hantera oförutsedda händelser och att kunna adoptera och omsätta ideér från tidigare arbetsplatser och erfarenheter. Om företaget efter uppstarten ska växa vidare krävs dock mer ambitiösa strategier och en större disciplin i entreprenörsverksamheten.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv