Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Social Entrepreneurship – Cases and Concepts

Författare:

Ester Barinaga

Förlag:

Studentlitteratur

Utgivningsår:

2014

ISBN:

978-91-44-10180-4

Social Entrepreneurship – Cases and Concepts

Ester Barinaga vill med boken Social Entrepreneurship göra sociologiska koncept praktiskt användbara för entreprenörer. Hon utgår från ”Förorten i Centrum”, en ideell organisation som hon grundade 2010. Syftet är att via kollektiva muralmålningar lyfta förorten och skapa social förändring. I bokens första del finns ett antal fallbeskrivningar som alla illustrerar en utmaning eller beslutssituation för ”Förorten i Centrum”. Det handlar bland annat om hur man sjösätter ett pilotprojekt, knyter till sig partners, skalar upp, handskas med osäkerhet och skaffar finansiering. Varje case avslutas med diskussionsfrågor riktade till studenter. I bokens andra del fördjupas förståelsen. Barinaga berättar vad som verkligen hände i de situationer som beskrivits tidigare, och kopplar resonemangen till relevant litteratur.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv