Varken superhjältar eller skurkar. Så kan man sammanfatta de högst normala människor som beskrivs i boken ”Narratives of Enterprise”. De råkar bara vara ganska företagsamma, och deras entreprenöriella handlingar är en viktig del av deras identitet.
Författaren Simon Down har följt två entreprenörer på nära håll. Han beskriver hur deras relation utvecklas – de arbetade i samma företag under många år innan de startade en ny verksamhet tillsammans – och lånar liknelser från ett kärleksförhållande. Först sa det förstås klick, sedan följde år av ”uppvaktning”: en lång smekmånad då entreprenörerna lärde känna varandra och upptäckte hur bra de kompletterade varandra. När de bestämde sig för att slå sina påsar ihop tillstötte en del vardagsproblem, men de lyckades värna husfriden (företaget) och ta hand om barnen (de anställda).
Down menar att genom narratives, berättelser, kan vi komma närmare entreprenörernas identiteter och självbilder. Boken avslutas också med ett kapitel om metodologiska aspekter på narratives som forskningsmetod.