Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

How the Internet Became Commercial. Innovation, Privatization, and the Birth of a New Network

Författare:

Shane Greenstein

Förlag:

Princeton University Press

Utgivningsår:

2016

ISBN:

978-0-691-16736-7

How the Internet Became Commercial. Innovation, Privatization, and the Birth of a New Network

Många känner till internets historia i korta drag: Hur det började som ett militärt nätverk. Att sedan universitetsvärlden hakade på. Hur det organiskt växte till ett stökigt, världsomspännande jättenätverk. Men alla kringelkrokar på väg till den nuvarande kommersiella formen är nog inte lika kända. Eller vad vi kan lära oss av kringelkrokarna. I How the Internet Became Commercial får vi en historielektion signerad Shane Greenstein. Enskilda entreprenörer stod bakom flera av de innovationer som var centrala för att utveckla internet. Många etablerade aktörer var tvungna att förändra sig för att överleva i den nya världen, andra gick under i ett klassiskt uttryck för Schumpeteriansk kreativ förstörelse. Nya affärsmodeller och samarbetskonstellationer skapades på löpande band. Internets utveckling, menar Greenstein, är ett bra exempel på vilken roll innovation spelar i samhällsutvecklingen.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv