Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Titel:

Handbook of Qualitative Research Techniques and Analysis in Entrepreneurship

Författare:

Helle Neergaard & Claire M Leitch

Förlag:

Edward Elgar

Utgivningsår:

2015

ISBN:

978-1-84980-986-3

Handbook of Qualitative Research Techniques and Analysis in Entrepreneurship

Att som doktorand välja ”rätt” forskningsmetod kan vara avgörande, och samtidigt innebära en stor utmaning. Redaktörerna Helle Neergaard och Claire Leitch vill erbjuda vägledning, särskilt till entreprenörskapsforskare, i boken Handbook of Qualitative Research Techniques and Analysis in Entrepreneurship. Tillsammans med ett tjugotal författare går de igenom för- och nackdelar med fem kvalitativa metoder för datainsamling och -analys. De riktar sig både till nya och erfarna forskare som vill bredda sin repertoar. Boken handlar om hur man kan utnyttja olika intervjutekniker, analysera användningen av metaforer och rigga fokusgrupper – både traditionella och på nätet. Cecilia Bjursell diskuterar i sitt kapitel forskningskommunikation med startpunkt i de vanligt förekommande entreprenörsmetaforerna ”skurk” och hjälte”.

Samarbeta med Esbri

För en hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft.

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Forskningsnyheter om innovation, entreprenörskap och småföretagande varannan vecka.

Mest läst

Sök

Arkiv