Vilka är erfarenheterna och utmaningarna med digitalt entreprenörskap? Med praktiska exempel från ledande företag utforskas detta ur flera perspektiv i boken Digital Entrepreneurship – Impact on Business and Society. Företag som jobbar med digitalt entreprenörskap menar att digitaliseringen förändrar affärsvärlden – och sätten vi kommunicerar med varandra på – i grunden. Företagen i boken använder digitalisering och artificiell intelligens, AI, för att ta bättre beslut och för att öka kvaliteten på affärs- och kundaktiviteter.
I boken kan vi läsa om hur molntjänster utvecklas i rask takt, hur det handlas med kryptovalutor på finansmarknaden och hur e-handelsplattformarna snabbt blir fler. Sammantaget skapar det nya möjligheter i den digitala eran. Boken diskuterar också andra digitala faktorer som påverkar företags sätt att arbeta. Däribland AI, chatbots, röstsökning, virtuell verklighet och cyberhot.
I ett kapitel redogör forskarna Robert D Hisrich and Mariusz Soltanifar för hur företags kreativa arbete har förändrats i och med digitaliseringen. Improvisationsteatern och brainstormingen har fått konkurrens av digitala innovationer som AI, och virtual reality. Boken är tillgänglig via open access och kan laddas ner gratis.