Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sök

Boktips

Här hittar du boktips inom fälten innovation, entreprenörskap och småföretagande.
De flesta böckerna är forskningsbaserade, men inte alltid.

Vi har lärt oss att lyckat entreprenörskap går ut på att växa snabbt, etablera sig på så många platser som möjligt och att vinstmaximera. På ekonomiutbildningar världen över är superentreprenörer som Elon Musk och Bill Gates de stora idealen, och studentlitteraturen baseras så gott som uteslutande på erövringens logik. Men är dessa ideal hållbara för […]

Framtidens arbete, hälsa, transport, försvar, handel, utbildning, tillverkning, kultur… ja egentligen allt kommer att påverkas av artificiell intelligens, AI. Än så länge är det svårt att säga exakt hur och i vilken utsträckning. Men att den omstridda tekniken just här och nu omvandlar samhällen och ekonomier runt om i världen är forskningen överens om. I […]

Sverige är det land i världen som har skapat flest innovationer i förhållande till sin folkmängd. Och år efter år rankas vi som ett av de ledande innovationsländerna. Vanligtvis brukar innovationskraften förklaras med den starka ingenjörstraditionen i Sverige. Men det finns också saker i svensk historia och kultur som har varit gynnsamt för framväxten av […]

Innovation handlar till stor del om att anpassa sig till förändringar, så som klimatförändringar, pandemier eller krig i närmiljö. Och innovation sker ofta i ekosystem, eller kluster. Det är just det som boken Clusters of Innovation in the Age of Disruption handlar om. Den beskriver hur entreprenörer, riskkapitalister och stora företag gemensamt skapar innovativa lösningar […]

Nya företag med ursprung i forskning från universitet och högskolor – så kallade akademiska avknoppningar – ses ofta som framtidens hopp. Men den tidiga utvecklingsfasen brukar kännetecknas av stora utmaningar. Rollerna är nya och andra uppgifter står för dörren. Till exempel är kunskapen om forskningsinnovationen ofta starkt knuten till grundaren/grundarna, och innovationen okänd på marknaden. […]

Begreppet innovation har varit ett ”buzzword” länge. Det löser stora problem, genererar makalösa värden, jobb, vinster och utveckling – ja, innovation tycks vara lösningen på all världens problem. Men vad är innovation? Det frågar sig redaktörerna till boken Debating Innovation – Perspectives and Paradoxes of an Idealized Concept. De menar att när ett begrepp definieras […]

RUT-avdraget och marknadiseringen av svenska skolan och vården är tre reformer som från visst politiskt håll ansågs öka jämlikheten i och med att fler kvinnor skulle få chans att driva företag. Men förhoppningarna förverkligades bara delvis. – Fler kvinnor startade förvisso företag, men företagen med de största marknadsandelarna ägs av män. De allra flesta företagen […]

Vad skiljer sig en bra idé från en dålig idé? Det kan var svårt att urskilja i en värld full av kreativa människor och tankar. Men enligt professorn och författaren Robin Landa kommer de flesta människor ofta med trötta idéer. Med boken The new art of ideas – unlock your creative potential vill hon rusta […]

Vill du byta jobb? Starta företag? Eller återuppfinna dig själv efter en större livsförändring? Då står du förmodligen inför en stor portion osäkerhet. Kanske skapar det stress, rädsla och misstänksamhet. Men osäkerhet behövs för att förändring och innovation ska ske, menar innovations-professorn Nathan Furr och entreprenören Susannah Harmon Furr. De har intervjuat kända ledare, innovatörer, […]

Kvinnor presterar sämre än män – eller? I forskningsantologin Research Handbook of Women´s Entrepreneurship and Value Creation möter vi ett gäng internationella forskare som är trötta på att prestation och värdeskapande inom entreprenörskap ofta begränsas till ekonomiska resultat. Bilden är betydligt bredare än så menar de. Studierna som presenteras i boken visar att företagarkvinnor inte […]

En viss grupp av entreprenörskapsforskare arbetar nära företagare för att förstå entreprenörskap och innovation som fenomen. De kallas för EaP-forskare (Entrepreneurship as Practice) och tänker på entreprenörskap som något pågående och mycket praktiskt. De fjärmar sig från tanken om att entreprenörskap är något högst individuellt. I stället ser man att sociala, kulturella och materiella sammanhang […]

När man jobbar med verkliga (ibland fiktiva) fall, eller case, i sin entreprenörskapsutbildning får studenterna tänka och agera som en entreprenör. Det är ett aktivt lärande där pedagoger ställer öppna frågor för att stimulera studenternas självreflektion och kreativa tänkande. Studenterna behöver läsa på ordentligt och förbereda sig inför casen och vara aktiva under lärandeprocessen. Diskussionerna […]

Sök

Arkiv