Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Egenföretagande inget för högskoleutbildade

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2020: EU har länge uppmuntrat egenföretagande i sina policyer, och menar att högskoleutbildade har särskilt stor potential att bli företagare. Men vilken påverkan har EU:s positiva attityd till entreprenörskap haft i Sverige? Så gott som ingen, enligt Caroline Berggren och Anders Olofsson. Skälet är att EU har […]

Stora utmaningar för socialt entreprenörskap inom idrott

Idrott som får statligt stöd ska omfatta alla, främja integration och hitta vägar till nya grupper. Men hur lätt är det egentligen att driva social verksamhet inom idrotten? Daniel Bjärsholm har undersökt hur förutsättningarna ser ut. Sedan millennieskiftet har statens stöd till idrotten ökat kraftigt. 2020 tar Riksidrottsförbundet emot 2,1 miljarder kronor som de delar […]

Årsredovisningen inte så viktig för finansiärer

Enligt läroböckerna avslöjar årsredovisningen hur ett företag kommer att lyckas i framtiden. Men Annika Yströms forskning visar på en annan roll. Dessutom reder hon ut varför individerna i företaget är minst lika viktiga som siffrorna i årsredovisningen. Annika Yström intresserar sig för betydelsen av finansiell rapportering – den lagreglerade så kallade externa redovisningen – i […]

Med magkänslan som guide i modedjungeln

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2020: -I boken Fashionabla varumärken och passionerade entreprenörer av Karin Winroth (Ekerlids, 2020) får vi följa två framgångsrika entreprenörer i modevärlden. Svenska designern Elin Kling och Mira Duma – rysk digital entreprenör och investerare – startade sina banor i blogg- respektive medievärlden. Författaren beskriver hur de har […]

Regioner har potential

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2020: Urbana innovationsdistrikt, socialt entreprenörskap kopplat till mobila matmarknader, regionala innovationssystem, samt bildandet av entreprenöriella team i universitetsmiljöer. Det är några av ämnena i Unlocking the Potential of Regions Through Entrepreneurship and Innovation. Forskningsrapporten innehåller ett tjugotal omarbetade bidrag från den internationella konferensen Uddevalla Symposium 2019. Den […]

Landsbygdens entreprenörer jobbar för långsiktig hållbarhet

Lantbrukare är mycket mer än bara råvaruproducenter och naturvårdare. De har en betydande roll för landsbygdsutvecklingen, och är dessutom oerhört entreprenöriella, menar Jennie Cederholm Björklund. Hon anser att de bör ingå i entreprenörskapsforskningen. Hon är ekonom, utbildad inom strategisk ledning och var under tolv år med och byggde upp ett stort lantbruk med bland annat […]

Digitala spår kan bli källa till innovation

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2020: När vi som individer och företag interagerar i olika sammanhang på nätet, lämnar vi efter oss digitala spår. Dessa data kan vara en källa till nya produkter, tjänster och processer. Men för att digital innovation ska uppstå och värdet realiseras, krävs att någon förser datamängderna med […]

Storslam för Luleåstudenter i uppsatstävling

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2020: rubrikhbStorslam för Luleåstudenter i uppsatstävlingklartslut Samverkan på digitala plattformar, utmaningar för born globals och framgångsrik digitalisering. Det är ämnena för de vinnande bidragen i uppsatstävlingen Nytt & Nyttigt 2018–2019. Två av tre uppsatser är skrivna vid Luleå tekniska universitet. Prisutdelningen i Nytt & Nyttigt 2018–2019 genomfördes […]

Möjlighetsbaserade entreprenörer mår bättre

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2020: Entreprenörer är mer nöjda med livet än anställda, och allra nöjdast är de vars entreprenörskap är möjlighetsbaserat. De ser det som positivt att vara oberoende och ha kontroll över sina arbetssituationer. Det visar Johan P Larsson och Per Thulin i Independent by necessity? The life satisfaction […]

Kunskap saknas om nordiskt samhällsentreprenörskap

-Det är viktigt att hitta modeller och verktyg för att mäta värdet av socialt entreprenörskap. Det är något som samhället efterfrågar om det ska vara med och finansiera sociala företag, skriver Cecilia Dahlborg och Yvonne von Friedrichs i Samhällsentreprenörskap och regionalt värdeskapande i Norden (Embla Akademisk Forlag, 2019). Tillsammans med sju andra forskare ger de […]

Sök

Arkiv