Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Värna svenska systemet

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttÅsiktenfnutt i Entré nr 3, 1998: Under senare år har resultaten från entreprenörskaps- och småföretagsforskning fått allt mer utrymme i den allmänna debatten. Detta är naturligtvis glädjande då alltfler intresserar sig för det vi forskare gör. I den allmänna debatten förs USA ofta fram som ett föregångsland när det […]

Nätverk viktiga redan på 1600-talet

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 1998: När grunden lades för den svenska industrialiseringen på 1600- och 1700-talet var det utländska köpmän som ledde vägen. En viktig faktor bakom deras framgång var de personliga nätverken. I forskning kring Sverige ekonomiska historia är det traditionellt sett makroperspektivet som fått råda. Hur stor var den […]

Kompetens som konkurrensmedel

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 1998: Kunskapsföretag genomgår en snabb internationaliseringsprocess och utgör en viktig del i svensk och internationell ekonomi. Det är därför viktigt för Sverige att utveckla sina kunskapsföretag för att bli internationellt konkurrenskraftiga. Anders Majkgård, Företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet, har i sin doktorsavhandling undersökt internationalisering av svenska kunskapsföretag. […]

Nya idéer – nya jobb

Följande text publicerades i temat fnuttInnovationfnutt i Entré nr 3, 1998: Såväl små som stora företag behövs för utvecklingen rubrikhbNya idéer – nya jobbklartslut Forskning allena räcker inte för att skapa jobb i morgondagens Sverige. Det är tillämpningen av ny teknik och nya processer i faktiska produkter och tjänster som betyder något, något som kräver […]

Det är svårt att få tag på äkta riskkapital i Sverige

Följande text publicerades även under temat fnuttRiskkapital/finansieringfnutt i Entré nr 4, 1998: Jan Phersson-Broberg, VD Daydream: 50 miljarder kronor väntar i riskkapitalbolagens gömmor. Trots detta talas det ofta om bristande finansieringsmöjligheter för lovande svenska företag och affärsidéer. – Det är uselt ställt med riskkapitalet i Sverige i dag. De som satsar gör det alldeles för […]

Successionen viktig i familjeföretaget

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 1998: I familjeföretaget är successionen en ständig process. Det gäller att prata om företagets oskrivna regler redan när de tilltänkta arvtagarna är barn. – De unga ser annars bara reglerna när de bryter mot dem, och det är ett tungt sätt att lära sig saker, säger Svante […]

Affärsutveckling för mindre skogsägare

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 1998: För att klara sina flotta tillväxtkvoter stirrar politikerna stint på exportföretagen inom IT och tillverkning. Men för sysselsättningen är basnäringarna fortsatt viktiga, framför allt i glesbygden. Pär Vilhelmsons (numera vid högskolan i Gävle-Sandviken, men tidigare vid SLU i Uppsala) syfte med avhandlingen Mera pengar från skogen […]

Kathleen Eisenhardt: Effektiva beslutsfattare arbetar med flera alternativ

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttPorträttetfnutt i Entré nr 4, 1998: Kathleen M Eisenhardt, Stanford University: Vissa företagsledningar lyckas fatta såväl snabba som korrekta beslut. Och det i en omgivning där förändringar blir allt svårare att förutsäga. – Bland det viktigaste är att se förändring som något positivt och att lära sig att tidsaspekten […]

”Entreprenörer är mycket intressanta människor”

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttPorträttetfnutt i Entré nr 3, 1998: Psykologen Kelly Shaver: När psykologen Kelly Shaver började intressera sig för entreprenörskapsfrågor i slutet av 80-talet befann sig området i en slags identitetskris. Vad handlade forskningen egentligen om? – Jag upptäckte att jag hade en del att bidra med. Som psykolog menar jag […]

IT-branschen har sin egen logik

Följande text publicerades i temat fnuttInnovationfnutt i Entré nr 3, 1998: Den snabbväxande IT-branschen följer en särskild innovationslogik som premierar litenhet och snabbhet. Samtidigt ger den extrema vinstmarginaler. Våra traditionella ekonomiska modeller kan inre spegla innovationsarbetet i de mest dynamiska företagen, menar Kathleen M. Eisenhardt, professor vid Stanford University. Snabbare produktutveckling inte bara ökar intäkterna […]

Sök

Arkiv