Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Pris för årets bästa entreprenörsutbildning

Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 3, 1999: Vid den årliga Entreprenörsdagen som hölls i Göteborg den 30 september delades utmärkelsen ”Årets entreprenörsutbildning” ut för andra gången. Tanken med utmärkelsen som instiftats av Stiftelsen Entreprenörskap i Göteborg, är att stimulera det akademiska utbildningssystemet att uppmärksamma entreprenörskap i högre utsträckning […]

”Små företag skapar flest jobb”

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 3, 1999: Bruce Kirchhoff, gästforskare i Göteborg och Jönköping: På banken anses det självklart att snabb tillväxt också leder till högre risk – men så är det inte. – Växande bolag har fyra gånger större chans att överleva än andra […]

Öka förståelsen för entreprenörskap

Följande text publicerades även under vinjetten ”Åsikten” i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 3, 1999: Forskningen började med naturvetenskaperna. Det gällde då att hitta mönster för vad som händer omkring oss. Att till exempel förklara hur eld kan uppkomma och släckas, att förutsäga att Halley”s komet kommer tillbaka varje 76 år, att få […]

Venture capital skapar växande företag

Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 3, 1999: Bolag som får venture capital växer avsevärt mycket snabbare än övriga småföretag. Det visar en studie som Anders Isaksson vid Umeå universitet gjort av 249 så kallade portföljbolag. Ibland talas det om att Sverige är fattigt på riskkapital och att detta […]

Ny utbildning i entreprenörskap

Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 3, 1999: Höstterminen 2000 startar Stockholms universitet i samarbete med Esbri en entreprenörskapsutbildning om 40 poäng. Utbildningen riktar sig till studenter från samtliga fakulteter vid universitetet. – Det är glädjande att vårt samarbete med Esbri utmynnar i en av studenterna efterfrågad entreprenörskapsutbildning, säger […]

Alla tjänar på industrispionage

Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 3, 1999: Innovationer sällan en hemlighet rubrikhbAlla tjänar på industrispionageklartslut Det tar sällan mer än 18 månader för en ny innovation att nå ut till konkurrenterna. Och oftast är det dina egna anställda som står för detta ”industrispionage”. – Det är snarast frågan […]

Policymakers bör uppmuntra tillväxt

Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 3, 1999: Det behövs bättre modeller för studier av entreprenörskap och ekonomisk tillväxt. – Policymakers bör intressera sig för tillkomst och tillväxt av ny affärsverksamhet, och inte för att maximera antalet tillväxtorganisationer, menar Per Davidsson, professor vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. När Per […]

Nätverket viktigt för invandrarföretagare

Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 3, 1999: Nätverket är viktigt för invandrarföretagare. Det kan gälla lån till företagsstart, rådgivning eller stöd i form av gratisarbete en tid, säger filosofie doktor Ali Najib vid kulturgeografiska institutionen vid Uppsala universitet. Ali Najib har studerat invandrarföretagare sedan 1993. Med invandrarföretagare avses […]

Unionens politik gagnar storföretag

Följande text publicerades i Entré nr 3, 1999: Det är svårt att bevisa om effektiviteten bland företagen ökar med öppna gränser, men en sak är säker; det hade funnits fler bolag inom de flesta områden om inte EU fanns. Karl Johan Bonnedahl, doktorand vid Umeå universitet, har undersökt vad konsekvenserna av EU blivit för mindre, […]

Företagets bästa vän är människan

Följande text ingick även i temat fnuttHuman Resource Managementfnutt som publicerades i Entré nr 2, 1999: God personalpolitik är en paradox för småföretagen. Utbildning behövs – men samtidigt gör den din nyckelperson allt mer attraktiv på arbetsmarknaden. – Ingen har råd att köpa sin personals lojalitet. Förstärk istället det som är bra med ditt företag, […]

Sök

Arkiv