Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

”Många borde inte starta företag”

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Lars Kolvereid, professor i entreprenörskap: Det är inte lätt att starta ett nytt företag. Man måste ha en bra idé och rätt personlighet. De som inte är lämpade för att starta företag bör inte inspireras att göra […]

Entreprenörskapet och den svenska snapsen

Följande text publicerades även under vinjetten ”Åsikten” i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Idag vet vi att ekonomisk tillväxt är nära länkad till industriell förnyelse. Samtidigt som etablerade storföretag och universitet står för huvuddelen av forskningen är det välkänt att nya/små företag är viktiga i innovationsprocessen. Trots att samspelet mellan dessa […]

Optioner ökar motivationen

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Det finns gott om bra forskning i Sverige, men den får allt för sällan genomslag i företagsvärlden. Det beror, enligt en färsk studie, på att incitamenten för akademiskt entreprenörskap är för dåliga i Sverige. Amerikanska universitet som Stanford och MIT […]

Stöd till företag löser inte arbetslöshet

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Politikerna överskattar stöd till nya företag som ett sätt att lösa arbetslösheten. Det är en slutsats man kan dra efter att ha läst Helena Perssons doktorsavhandling om arbetskraftens rörlighet. Helena Persson, som tillhör Institutet för social forskning vid Stockholms universitet, […]

Lanthandeln även viktig för sociala livet

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Lanthandlarens funktion på landsbygden är lika social som någonsin ekonomisk. I sin doktorsavhandling beskriver Lars Kaijser en bortglömd del av näringslivet ur etnologens perspektiv. Under decennierna efter det förra sekelskiftet var lanthandlaren modernismens fanbärare i landet. I varje litet samhälle […]

Bidrag leder till undanträngning av företagare

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Medför starta eget-bidraget en undanträngning av egenföretagare? Det är titeln på och forskningsfrågan i en magisteruppsats av Daniel Bergwall och Svante Larsson, Linköpings universitet. Arbetsmarknadspolitiska åtgärder är förknippade med stora kostnader. Ett exempel är starta eget-bidraget som utgår till personer […]

Noteringsprospekt tonar ofta ner behov av kapital

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Kapitalbehov, kapitalanvändning och utveckling hos innovationsbolag är svårt att uppskatta. Den slutsatsen drar författarna till uppsatsen Riskkapital hos företagen på InnovationsMarknaden. InnovationsMarknadens uppgift är att koppla samman innovationer med riskkapital men även att tillföra de noterade innovationsbolagen kompetens. Magnus Jönsson […]

Affärsmässigt nätvek funkar bäst

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Nätverk med ett klart affärsmässigt fokus fungerar bättre än nätverk som startats utifrån en allmän tanke om samverkan. Det framgår av ett examensarbete som skrivits vid Linköpings universitet. Urban Friberg och Johan Mild heter författarna till Samverkan och produktutveckling i […]

”Bejaka barnens företagsamhet”

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: Samhället formar oss tidigt till konsumenter, inte till producenter. Vill vi skapa ett mer entreprenöriellt samhälle måste vi införa entreprenörstänkande och handlande redan i grundskolan, hävdade Bengt Johannisson och Daniel Hjorth under en föreläsning i januari. Skratten och de spontana […]

Motivation och tillväxt hör ihop

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000: En del vill växa men förblir små. Andra trivs med det lilla formatet men tillväxten kommer ändå. Vilket samband finns mellan tillväxtmotivation och faktisk tillväxt? Tillväxt är viktigt på alla nivåer, så mycket vet vi. På makronivå påverkar den BNP […]

Sök

Arkiv