Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande.

Sprider forskning om innovation, entreprenörskap och småföretagande

Sabel spiken i soppan

Nyckeln till framgång ligger i entreprenörens förmåga att lösa problem. Det hävdade professor Charles Sabel under sin föreläsning på Handelshögskolan i Stockholm 18 april. Temat var fnuttGoing or Coming? The Remarkable History and Surprising Prospects of the Small Firmfnutt. -Det internationella priset för entreprenörskaps- och småföretagsforskning* delades i år ut av utbildningsminister Thomas Östros. Pristagaren […]

Lärarmöte med mingel och erfarenhetsutbyten

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001: fnuttDet vore bra om vi lär oss att vi hela tiden måste lära hur vi lärfnutt. Tungvrickaren levererades av Daniel Hjorth, Esbri och Växjö universitet, under Esbris lärarworkshop. De 44 deltagarna från 18 lärosäten som samlats för att diskutera entreprenörskap, lärande och pedagogik höll förmodligen med. […]

Europé och amerikan tog priset

– För andra året i rad delas det Internationella priset för entreprenörskaps- och småföretagsforskning av två forskare: Giacomo Becattini och Charles Sabel. Det avslöjades under FSFs Småföretagsdagar. Becattini och Sabel tilldelas priset för sina forskningsinsatser inom det gemensamma intresseområdet industriella distrikt. — Jag känner mig som Loket i Bingolotto, sa professor Hans Landström, ordförande för […]

Nätverk – ett universalmedel?

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttÅsiktenfnutt i Entré nr 4, 2001 Såväl kulturdebatten som ekonomisidorna i de stora tidningarna har under de senaste åren mer eller mindre översköljts av artiklar som behandlar nätverk. Vi pratar om nätverkssamhälle, om vikten av att nätverka, om att anställa personal med hög social kompetens. I viss utsträckning är […]

Interaktion är a och o för bioteknikföretag

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001: Det är trendigt med bioteknik. Men det råder fortfarande brist på kunskap om företagen i branschen. Det vill Anna Nilsson ändra på med sin färska avhandling Interaction between Researchers, Firm managers and Venture capitalists – the Essence of Biotechnology business. Med hjälp av fyra olika studier […]

Status styr estetisk marknad

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001: Filosofie doktor Patrik Aspers intresserar sig för ekonomisk sociologi och estetiska marknader, i synnerhet marknaden för modefotografi. I sin avhandling undersöker han fenomenet genom intervjuer, deltagande observation och statistisk analys. Patrik Aspers la fram sin avhandling Markets in Fashion – A Phenomenological Approach vid sociologiska institutionen, […]

Ekonomi och fantasi i skön förening

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001: rubrikhbEkonomi och fantasi i skön föreningklartslut Entreprenörskap är ekonomi med ett tillskott av fantasi, menar Saras Sarasvathy, University of Washington. Hon skiljer på kausalitet, å ena sidan, och effektuering, å andra. I en kausal process är utkomsten given. Effektuering innebär däremot att vissa villkor och verktyg […]

Lösa tyglar ökar innovativiteten

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001: I nya företag där innovation och variation är viktigt, bör lärprocessen kännetecknas av undersökande inslag. Det skriver Rita Gunther McGrath i artikeln Exploratory Learning, Innovative Capacity and Managerial Oversight i Academy of Management Journal (vol 44, nr 1, 2001). Ett sådant explorativt lärande kräver att ledningen […]

Få kvinnoledda företag i Norge

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001: Norska kvinnor startar och leder färre företag än norska män. Och de företag som har en kvinna vid rodret är mindre och, ekonomiskt sett, mindre viktiga än de som startats och leds av män. Av hundra företag är 21 startade av kvinnor. Andelen kvinnliga chefer är […]

Svårt göra affärer utomlands

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2001: Det är svårt att inleda en affärsverksamhet utomlands. Hur bra man lyckas beror i mångt och mycket på erfarenhet. – Man måste nästan gå den långa vägen. Det tar tid att skaffa kompetens att hantera affärsrelationer i andra kulturer, säger Jukka Hohenthal. Hohenthal har under ett […]

Sök

Arkiv