Få kvinnor förverkligar företagsdrömmar

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2003:

Entreprenörskapets största könsskillnad återfinns tidigt i processen. Många kvinnor faller bort redan någonstans mellan idé och genomförande. När företagsstarten väl inletts finns däremot inga större skillnader mellan könen.

Kvinnor och män agerar på ungefär samma sätt när de startar företag. De utför ungefär samma aktiviteter, i ungefär samma ordningsföljd. Lika många kvinnor som män faller ifrån under processens gång, och lika många lyckas med sitt företagande. Lite oväntade resultat om man tänker på hur retoriken ofta lyder, menar Elisabet Ljunggren vid Nordlandsforskning i Bodö, Norge. 14 mars 2003 lägger hon fram sin avhandling Entreprenørskap og kjønn – En kunnskapsreise mellom to perspektiver: fra individ til relasjon vid Umeå universitet.

Men det finns också skillnader mellan könen. Till exempel ser kvinnor och män lite olika på den entreprenöriella processen. Kvinnor förhåller sig till entreprenörskapet som en del i livsprojektet, medan män ser det mer som en väg att skapa något eget och tjäna pengar.

– Det finns könsskillnader i entreprenörskapsprocessen. Men den intressanta frågan är egentligen varför, säger Elisabet Ljunggren.

För att svara på frågan har hon satt kön i ett socialt sammanhang. Hon menar att ett rationellt ekonomiskt tänkande är för fattigt om man vill förstå kvinnligt och manligt företagande.

– Kön konstrueras bland annat av yrkesval. Om man som kvinna har ett traditionellt maskulint yrke, kompenseras det ofta av att man förhåller sig till yrket på ett feminint sätt.

Könssegregerad arbetsmarknad

Konstruktionen av kön sker också i hushållet. Ljunggren vill därför föra in hushållet i studier av entreprenörskapsprocessen. Hon menar att det bland annat kan ge insikt om varför vissa företag inte vill växa.

– Företagandet är inte isolerat från hushållet. Många viktiga företagsbeslut tas hemma vid köksbordet. Man kan se det som två element som påverkar varandra. Det här är viktigt när man studerar entreprenörskap i allmänhet, inte bara ur ett könsperspektiv.

Hon har också hypoteser om varför antalet kvinnliga entreprenörer är så få. Hon menar att det bland annat beror på att entreprenörskap är ett manligt laddat yrke och på att arbetsmarknaden är könssegregerad.

– Arbeten är ofta traditionellt kvinnliga eller traditionellt manliga. Vi ser inte så många manliga barnmorskor. På samma sätt ser vi inte så många kvinnliga entreprenörer. Det handlar om vad vi tänker på som ett ?passande? yrke för kvinnor och män. Kön har mycket att göra med vad man får och inte får göra i samhället.

För att kvinnor ska starta fler företag vill hon bland annat utveckla informationen om företagande till ungdomar. Det är ett sätt att göra entreprenörskapet mindre laddat. Speciella entreprenörskapsutbildningar för kvinnor och finansieringshjälp till kvinnliga företagare kan också fungera.

– Det kan göra skillnad för en del kvinnor. Andra klarar sig minst lika bra själva. Kvinnor är olika personer, precis som män. Vissa vill ha hjälp, andra inte.

För mer info: elj@nforsk.no———–

1602

DELA