UBE inspirerar till medicinska innovationer
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Unit for Bioentrepreneurship (UBE) utbildar i, och inspirerar till, entreprenörskap och innovation vid Karolinska Institutet (KI). Till målgruppen hör också studenter vid Handelshögskolan i Stockholm, Konstfack och KTH, det vill säga de tre övriga medlemsskolorna i Stockholm School of Entrepreneurship (SSES). UBE är KI:s kompetenscentrum inom […]
Aktivism kan också vara entreprenörskap
Följande text ingick även i temat fnuttSocialt entreprenörskapfnutt som publicerades i Entré nr 1, 2007: Entreprenörskap kopplas oftast till företagande och det traditionella näringslivet. Men entreprenörer och dynamiska processer finns även inom ideella organisationer. Det visar Malin Gawell i sin avhandling. Det krävs en del för att skapa en ny verksamhet, oavsett om det handlar […]
Ny bok om socialt entreprenörskap
Följande text ingick även i temat fnuttSocialt entreprenörskapfnutt som publicerades i Entré nr 1, 2007: – Esbri har sedan 2001 anordnat fyra publikationsworkshops under namnet Movements of Entrepreneurship. Ett urval av bidragen från respektive workshop samlas sedan i bokform. Den tredje och nyutgivna boken handlar om socialt entreprenörskap. Daniel Hjorth och Chris Steyaert är redaktörer […]
Filantreprenörer i ropet
Följande text ingick även i temat fnuttSocialt entreprenörskapfnutt som publicerades i Entré nr 1, 2007: Entreprenörskap hör inte enbart hemma bland ekonomisidornas rubriker om ny teknik, skyhöga vinstmarginaler och fantasisummor i dollar. Entreprenörskap finns också i organisationer som inte drivs med vinst som primärt syfte, där i stället sociala värden toppar listan över mål och […]
Mjuka värden ger exportframgångar
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Goda sociala relationer och stort personligt engagemang är de verkliga framgångsfaktorerna vid export. De har större betydelse än själva produkterna, visar Lars-Anders Byberg i sin avhandling Framgångsrika exportörer – En studie av strategiska faktorers inverkan på mindre företags exportutfall*. Ekonomie doktor Lars-Anders Byberg har studerat hur […]
Branschtillhörighet påverkar kunskapsutbyte i kluster
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Innovationsskapandet är ojämnt fördelat över jordklotet. Vissa regioner sprutar ur sig innovationer, medan andra traskar på i gamla fotspår. Kunskapsutbyte är grunden för ett innovativt klimat, och vilken bransch och region man tillhör avgör hur detta utbyte ser ut. Kunskap, både lokal och global, är av […]
Ministerbesök på FSFs Småföretagsdagar
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: 24-25 januari 2007 genomförde FSF Småföretagsdagarna i Örebro för femtonde året i rad. Näringsminister Maud Olofsson invigde och talade bland annat om sin företagarvision. Programmet rymde också en rad inlägg från forskare, företagare och myndighetspersoner. Vi måste förbättra företagsklimatet i Sverige så att fler vågar starta […]
Självständiga skogsföretag lyckas bättre
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Entreprenörskap är möjligt för skogens prövade småföretagare. Om företagarna agerar mer självständigt kan de utveckla sin verksamhet och bryta beroendet av enstaka kunder. I avhandlingen Entreprenörskap i skogsdrivningsbranschen – En kvalitativ studie om utveckling i små företag ger Oscar Hultåker, skoglig doktor vid Sveriges lantbruksuniversitet, exempel […]
En procent av BNP till civil FoU!
Följande text publicerades även under vinjetten ”Åsikten” i Entré nr 1, 2007: Staten behöver satsa en procent av BNP på civil FoU – inte minst för att stimulera småföretagen att satsa på forskning. Finland är redan där och Danmark kommer att vara det 2010. Sverige ligger i dag på ungefär 0,8 procent. Det fordras cirka […]
Myter hindrar nyföretagandet
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007: Vill vi ha fler entreprenörer? I så fall måste mytbildningen kring dem skingras. Det menar Karin Berglund i sin avhandling Jakten på Entreprenörer – Om öppningar och låsningar i Entreprenörskapsdiskursen. Den gängse bilden av Entreprenören är en man som på egen hand skapar något. Det är […]