Behovsdriven utveckling skapar bättre tekniska lösningar

Maria
Marathon Sjöberg
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2007:

Behoven av tekniska lösningar i samarbetsprojekt påverkas av hur kunskap delas och integreras.
– IT-lösningarna, kunskapsintegreringen och förståelsen för varandras behov samspelar hela tiden. Där de möts skapas en samarbetsmiljö, säger filosofie doktor Marita Holst vid Luleå tekniska universitet.

Marita Holst har studerat informations- och kommunikationsteknologins betydelse i samarbete över kunskapsgränser, samt hur behovet av tekniska innovationer förändras allteftersom samarbetsparternas kunskap integreras.

I sin doktorsavhandling Enabling Boundary-Crossing Collaboration for Innovation – Issues for Collaborative Working Environments visar hon hur kunskapsintegrering, behov och teknik samspelar och påverkar varandra.

Syftet är att undersöka hur samarbete och kunskapsutbyte över gränserna går till, för att kunna designa informations- och kommunikationsteknologi (ICT) som stödjer och möjliggör samarbetet.

– Det borde vara självklart att man utgår från behoven och situationen, och anpassar tekniken därefter. Men så är det inte, konstaterar Holst.

Behoven fick styra

Hon menar att tidigare forskning inom området har varit väldigt teknikdriven. Det som har varit möjligt att göra med teknik har man först skapat, och sedan försökt använda.

– Jag har velat gå från det andra hållet. Tekniken har skapats med utgångspunkt i gruppernas behov.

Marita Holst har studerat tre olika projekt där man har samarbetat över både kunskapsgränser och nationella gränser. Ett av dem hade som syfte att skapa ett knowledge community – en internetlösning som entreprenörer från hela Europa kunde använda. Tanken var att bygga en samarbetsmiljö där entreprenörerna kunde publicera information om sitt företag och sin kompetens, hitta samarbetspartners och kanske skapa nya affärsmöjligheter.

Eftersom det här var en helt ny innovation fanns inga användare att studera. Holst och hennes kollega gick därför ut till inkubatorer runtom i Europa och intervjuade entreprenörer. De utgick från entreprenörernas situation och undersökte hur de använde ICT. Ur svaren kunde de vaska fram vilka behov entreprenörerna hade. Utifrån dessa designades ett community.

– I projektet jobbade vi väldigt tydligt utifrån behov när vi tog fram prototypen. Sedan gick vi tillbaka till entreprenörerna. De fick diskutera designen, vi fick ny input, och så utvecklades designen ett steg till.

Involvera teknik tidigt

Tekniska lösningar kan underlätta gränsöverskridande samarbeten, menar Holst. Men olika grupper har olika behov.

– Om man ligger nära varandra kunskapsmässigt har man ganska lätt att förstå varandra, oavsett vilken teknisk lösning man använder. Ligger man längre ifrån varandra, kan det vara viktigt med till exempel videokonferenser så att man kan se vad den andra ritar på sin whiteboard.

För att få fram bättre tekniska lösningar är det viktigt att fortsätta med behovsdriven forskning och utveckling, anser Marita Holst.

– Det finns jättebra lösningar, men om vi inte vet hur vi ska använda dem tjänar de ju ingenting till. Jag skulle vilja jobba vidare med metoder för att hitta behov, och översätta dem till de tekniker som ska utveckla produkten. En idé är att involvera teknikerna redan i behovsstudierna, så att man kan jobba mer integrerat.

För mer info: marita.holst@bredband.net———–

2519

DELA