Äventyrliga företag beroende av nätverk

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2002:

Företag som internationaliseras ger sig ut på en resa i ett okänt och otillgängligt landskap, skriver Jan Johanson, Anders Blomstermo och Cecilia Pahlberg i Företagets internationaliseringsprocess (Studentlitteratur, 2002). Under resan ställs företaget inför en rad vägval. Till att börja med gäller det att välja marknad. En annan viktig fråga rör formen för utlandsetableringen som exempelvis kan ske via en agent eller eget dotterbolag. fnuttBorn globalsfnutt kallas de företag som är internationella från födseln, en bedrift som kräver starka internationella nätverk. Fenomenet delar forskarkåren i ett amerikanskt och ett europeiskt läger. Det förstnämnda menar att born globals är något nytt, medan det andra hävdar att företagstypen funnits länge.

För mer info: jan.johanson@fek.uu.se
———–

1217

DELA