Att nätverka eller icke nätverka…

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2001:

Att ha ett stort nätverk och veta hur man ska utnyttja det nämns ofta som en viktig ingrediens vid företagsstarter. Men även entreprenörer utan nätverk kan lyckas.

Visst kan förmågan att nätverka vara en ovärderlig tillgång för en blivande entreprenör. Men det finns också entreprenörer som går andra vägar för att nå sitt mål. Det visar Timo Pihkala i sin avhandling Entrepreneurial Capability and New Venture Formation – a Study on Entrepreneurs’ Start-up Practices. Timo Pihkala är verksam vid universitetet i Vaasa i Finland. Han har i sin avhandling tittat på hur ett antal företag har gått till väga i inledningsskedet av sin verksamhet.

– Jag ville veta mer om hur entreprenörer beter sig när de startar sina företag. Jag har tittat på vilken typ av resurser de utnyttjar, varifrån de får resurserna och hur de kombinerar dem, säger Timo Pihkala.

Olika nätverk

Pihkala har hittat två typer av entreprenörer i sin undersökning. De som i stor utsträckning använder sig av nätverk för att nå framgång, och de som inte använder sig av nätverk. Han har också funnit skillnader mellan de två typerna av entreprenörer när det kommer till hur de bygger upp sina företag, och vilka resurser de fokuserar på. Den nätverkande entreprenören fokuserar på att skapa trovärdighet för sin idé och sitt företag genom sitt nätverk. Den som inte utnyttjar ett nätverk i lika stor grad, fokuserar på sin egen kunskap om idén och de interna resurserna, som pengar och maskiner.
– Det finns helt enkelt olika sätt att lyckas på. Jag har inte studerat vilken av entreprenörstyperna som är mer framgångsrik. Men alla företag jag har tittat på startade för ett antal år sedan, och det är väl ett visst mått på framgång att de finns kvar idag.

Båda typerna av entreprenörskap som Timo Pihkala identifierat har sina fördelar. Den nätverkande entreprenören kan till exempel starta sitt företag nästan helt utan pengar. Hon eller han använder nätverket för att nå sina mål. Den icke nätverkande entreprenören har däremot mer kontroll över det egna företaget.

I sin undersökning har Pihkala tittat på de två branscherna metall och elektronik. Han har inte funnit några skillnader mellan de båda branscherna vad gäller andelen nätverkande eller icke nätverkande entreprenörer. Pihkala tror inte att förmågan att nätverka är en medfödd egenskap, utan snarare något man kan lära sig. En del av den sociala kompetensen som alla har mer eller mindre av.

– Det finns ett lätt sätt att ta reda på vem som är bra på att nätverka. De har mobiltelefonen full med förprogrammerade telefonnummer, och använder sig av alla. De som inte nätverkar i samma utsträckning kanske bara har 2-3 namn i telefonboken.

Timo Pihkala har även stött på ett annat fenomen som förekommer när företag inleder sin verksamhet. Nämligen att en del entreprenörer agerar som om de redan har ett fungerande företag när de i själva verket jagar resurser till uppstartandet av företaget. ”Acting as if entrepreneur” kallas fenomenet, som har fått en del uppmärksamhet i USA.———–

1210

DELA