Anknytningsteori förklarar entreprenörers kärlek

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2019:

Entreprenörer refererar ofta till sina företag som ”min bebis”. Och faktum är att bandet mellan grundare och företag liknar bandet mellan föräldrar och deras barn. Tom Lahti, Marja-Liisa Halko, Necmi Karagozoglu och Joakim Wincent har använt funktionell magnetresonanstomografi för att kartlägga aktiviteter i entreprenörers respektive föräldrars hjärnor när de betraktar foton av det egna företaget/barnet respektive andras bolag/ungar. De finner att anknytningen kan ha både positiva och negativa effekter för företagandet. Föräldrar kan ha svårt att se sin avkommas brister, och på samma sätt kan en entreprenör överskatta sin skapelse. Resultaten redovisas i Why and how do founding entrepreneurs bond with their ventures? Neural correlates of entrepreneurial and parental bonding (Journal of Business Venturing, nr 2, vol 34, 2019).

Kontakta tom.lahti@hanken.fi———–

840

DELA