Affärsmodellsinnovation ger långsiktig tillväxt

Jonas
Gustafsson
DELA
Sara Fallahi. Foto: Jan-Olof Yxell.

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2016:

Affärsmodellsinnovation är ett riktigt modebegrepp. Det handlar om att hitta nya sätt för företag att skapa värde – för sig själva och för sina kunder. Chalmersforskaren Sara Fallahi intresserar sig för hur det egentligen går till.

Det pratas mycket om att hitta nya innovativa affärsmodeller inom startupvärlden. Men nya affärsmodeller behövs även i etablerade företag, de spelar en avgörande roll för den långsiktiga tillväxten. Det visar Sara Fallahi i licentiatuppsatsen Managing business model innovation in established firms.

Hon har gjort fallstudier i sex svenska, etablerade företag i branscher som tillverkning, bygg, hygien och möbler. De har alla utvecklat nya affärsmodeller. Varför gör de det, och hur ser processen ut?

Resultaten visar att det är en stor utmaning att ta fram nya affärsmodeller i etablerade företag. De gör det ofta som ett svar på ett kundbehov, eller för att behålla konkurrensförmågan.

Men, visar Fallahi, långt ifrån alla nya affärsmodeller tas fram så medvetet. I stället uppkommer de när företaget löser problem med sina existerande affärsmodeller. Flera faktorer påverkar hur framgångsrikt arbetet med en ny affärsmodell blir: ledarskap, engagemang från medarbetare och kunder, samt hur stor förändring den nya modellen innebär.

Sara Fallahi har lagt fram sin licentiatuppsats vid avdelningen för innovationsteknik på Chalmers. Hon är även verksam vid forskningscentrumet Center for Business Innovation, CBI.

Kontakta sara.fallahi@chalmers.se———–

2503

DELA