Affärsmässigt nätvek funkar bäst

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000:

Nätverk med ett klart affärsmässigt fokus fungerar bättre än nätverk som startats utifrån en allmän tanke om samverkan. Det framgår av ett examensarbete som skrivits vid Linköpings universitet.

Urban Friberg och Johan Mild heter författarna till Samverkan och produktutveckling i företagsnätverk.

De har genomfört en kvalitativ studie av tre regionala företagsnätverk. En erfarenhet de gjort är att produktutveckling sällan sker i dessa nätverk. Däremot skapas ofta temporära organisationer, så kallade produktnätverk, där ett mindre antal personer från det regionala nätverket ingår tillsammans med externa aktörer.

Produktnätverken är mer affärsinriktade och medlemmar i dessa nätverk tenderar att vara mer engagerade. Därmed har de även större chans att bestå på längre sikt.
———–

1444

DELA