NY BOK | Om paradoxsamhället: ”Företag behöver kompass snarare än karta”

Maria
Gustafsson
DELA
Björn Wikhamn är professor i management och organisation vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Foto: Göteborgs universitet.

Vi lever i ett paradoxsamhälle. Det menar professor Björn Wikhamn som är aktuell med en ny bok om hur företag och ledare kan navigera i en tid av motstridiga krav.

– Industrisamhällets logik har präglat oss i över 300 år. Vi har drillats i effektivitet, målstyrning och konkurrens. Men dagens kunskapsekonomi kräver även helt motsatta logiker – kreativitet, flexibilitet och samarbete. Det skapar spänningar, men båda världarna behövs, förklarar han.

I boken beskriver Björn Wikhamn tre centrala paradoxer som återkommer i innovationsledning. Den första är relationsparadoxen: företag måste både konkurrera och samarbeta. Den andra är innovationsparadoxen: företag behöver samtidigt effektivisera det de redan är bra på och samtidigt utforska nya lösningar. Den tredje är målparadoxen: tydliga mål och mätbara KPI:er (mått för att följa hur väl företag uppfyller affärsmålen) måste kombineras med flexibilitet och ett agilt arbetssätt.

Konsten att jobba flerspårigt

– Problemet är att vi ofta ser dessa motsättningar som antingen eller. Men framtidens ledare måste tänka både och.

Ett exempel är Volvo, som fortsätter att utveckla förbränningsmotorer samtidigt som företaget satsar stort på eldrift. Spotify konkurrerar om användare, men samarbetar med konkurrenter kring tekniska standarder. Och många startups lever med pressen att visa upp siffror för investerare, samtidigt som de behöver friheten att snabbt ändra riktning.

För att klara detta krävs det han kallar metaförmågor – färdigheter som ligger under de mer synliga domänkunskaperna.

Utbildningens roll avgörande

– Skola och företag tränar oss i det mätbara, som bokföring, programmering eller marknadsföring. Men de avgörande färdigheterna finns under ytan. Resiliens, lärande, kreativitet, meningsskapande och förmågan att byta perspektiv är helt avgörande i en komplex värld.

Björn Wikhamn beskriver resiliens som förmågan att resa sig efter misslyckanden, lärande som att inte bara addera kunskap utan också utmana sina gamla sanningar, och meningsskapande som att navigera med en kompass snarare än en karta.

– Vi behöver något som går djupare än mål. Om vi bara följer kartan riskerar vi att gå vilse när terrängen ändras. Då blir kompassen – det som ger mening – viktigare.

Men trots att dessa metaförmågor blir allt mer centrala tränas de sällan systematiskt. Det är ett problem, menar han, och något han hoppas att boken kan bidra till att synliggöra.

Det låter som att ledare idag behöver lära sig att leva med en hög grad av osäkerhet? 

– Absolut, och det är riskabelt och ofta otacksamt. Men vi måste acceptera paradoxer, för de kommer inte att försvinna. Att förstå och hantera dem är nyckeln till att navigera i paradoxsamhället.

Vad betyder paradoxsamhället för företag i praktiken?

– Det handlar om att engagera sig i ekosystem, att samarbeta och att dela kunskap och idéer där.

– Innovationsutmaningen i dag är inte att skapa nytt, utan att nå ut i ett brusigt landskap. Då behöver vi varandra. Innovation är en lagsport.

Kontakta bjorn.wikhamn@handels.gu.se

Titel: Paradoxsamhället: management i ett komplext och föränderligt affärslandskap

Författare: Björn Wikhamn

Förlag: BRW Publishing

Utgivningsår: 2025

ISBN: 978-91-531-4794-7

13

DELA