NY FORSKNING | Här är misstagen leverantörer gör vid produktutveckling – 3 tips för framgång

Maria
Gustafsson
DELA
Om leverantören inte är med från början vid produktutvecklingen blir det svårt att ifrågasätta eller förbättra kravbilden, menar Filip Flankegård, Mäklardalens universitet. Foto: Privat/Canva.

Många små och medelstora leverantörer tror att framgång i samarbeten handlar om att förstå kunden. Men den största utmaningen finns ofta på hemmaplan.

– Jag trodde att fler problem skulle handla om kundrelationen, men de flesta utmaningarna visade sig ligga hos leverantören, säger Filip Flankegård, Mälardalens universitet.

Han har i sin doktorsavhandling studerat mindre leverantörsföretags roll i kunders produktutveckling. Leverantörsperspektivet har inte fått särskild stor uppmärksamhet inom forskningen tidigare, trots att leverantörer ofta är viktiga medutvecklare av produkter.

Interna brister största hindret

I avhandlingen studeras fyra mindre leverantörer. Två av dem utvecklar egna produkter i samarbete med kunder, medan två främst levererar komponenter. Alla deltog i olika grad i kunders produktutvecklingsprocesser – men hade liknande utmaningar.

– Vi kunde se flera brister i den interna kommunikationen. Till exempel att konstruktionsavdelningen inte riktigt förstod vad produktionen behövde, eller att försäljningsavdelningen inte förde vidare rätt information, berättar Filip Flankegård.

Ett återkommande problem var att leverantörsföretagen inte visste vad som skulle kommuniceras – trots att organisationerna var små och beslutsvägarna korta.

– Det räcker inte att de anställda sitter nära varandra. Företaget måste också förstå behovet av information i olika roller.

Andra utmaningar fanns i utvecklingsprocesserna: Antingen dokumenterades för mycket – och ingen använde materialet – eller för lite, vilket ledde till missförstånd i överlämningar. Dessutom saknade flera företag kunskap om grundläggande utvecklingsverktyg, som riskanalyser eller funktioner i CAD-program.

Sen involvering kostar

I interaktionen med kunder dök ytterligare utmaningar upp. En viktig sådan var tidpunkten för när leverantören bjuds in i projektet. I flera fall blev de involverade för sent, vilket innebar att krav redan satts – ibland på felaktiga grunder.

– Om leverantören inte är med från början blir det svårare att ifrågasätta eller förbättra kravbilden.

Dessutom missade kunderna ofta att dela med sig av så kallad kontextuell information – alltså i vilken miljö produkten ska fungera, vilka kemikalier den kan utsättas för eller hur mycket plats som finns runt omkring den.

– Den här typen av information är absolut nödvändig för att konstruera något som fungerar bra, understryker, Filip Flankegård.

Tips för att bli en bättre leverantör i kunders produktutveckling

  1. Utveckla dina interna förmågor
    Se över era processer, verktyg, samarbeten och kommunikationsvägar. Utgå från både människa, teknik och struktur.
  2. Sträva efter tidig involvering
    Var proaktiv – be om att få vara med tidigt i kundens utvecklingsprocess för att kunna påverka krav och lösningar.
  3. Efterfråga kontextuell information
    Fråga efter detaljer om användningsmiljön, omgivande komponenter och eventuella kemikalier – det ger bättre beslutsunderlag och färre missar.


Kontakta filip.flankegard@outlook.com

Mer om avhandlingen Filip Flankegård disputerade nyligen vid Mälardalens universitet med avhandlingen A Supplier’s Perspective on Involvement in Customers’ Product Development.

25

DELA