När företaget faller – den personliga krisen bakom konkursen
- Publicerad: 5 mar 2025,
- 10:50 f m
- Uppdaterad: 5 mar 2025,
- 3:07 e m

Att driva eget företag innebär inte bara ekonomiska risker – det kan också vara en djup personlig kris om verksamheten tvingas lägga ner. Vad säger forskningen om det?
– Många företagare identifierar sig starkt med sitt företag, och när det misslyckas upplever de det som ett personligt nederlag, säger Anna Jenkins, docent vid University of Queensland, Australien.
Konkurs och företagsmisslyckanden är ofta förknippade med ekonomiska problem, men de känslomässiga konsekvenserna är minst lika betydande. Enligt Anna Jenkins forskning kan en konkurs leda till social isolering, stress och en identitetskris.
– För många är företaget tätt knutet till deras självkänsla och sociala liv. När det försvinner upplever de inte bara en ekonomisk förlust, utan också en förlust av sammanhang och mening. Särskilt svårt att gå vidare efter ett ”misslyckande” har de företagare som identifierar sig starkt med sitt företag.
Samtidigt upplever vissa entreprenörer en känsla av lättnad när beslutet att stänga verksamheten väl har fattats.


– Att kämpa för att hålla företaget vid liv är extremt stressande, och flera av de jag intervjuat har berättat att de kände en befrielse när det var över, berättar Anna Jenkins.
Strategier för att minska risken för konkurs
Även om vissa faktorer är svåra att kontrollera, finns det strategier för att minska risken för konkurs och hantera kriser bättre. Anna Jenkins betonar vikten av att ha en tydlig strategi för ekonomin och att undvika att blanda företagets ekonomi med den privata.
– Jag har sett entreprenörer förlora både hus och hem eftersom de investerat för mycket av sina personliga tillgångar i verksamheten. Det är avgörande att ha en buffert och att inte ta onödiga ekonomiska risker, säger hon.
En annan viktig faktor är att söka hjälp i tid. De företagare som har en bra relation med en revisor eller affärsrådgivare kan fatta mer strategiska beslut och agera snabbare, vilket ofta ger dem fler alternativ, enligt Anna Jenkins.
Att hantera konkursens efterspel
Hon betonar att en konkurs är en process som fortsätter även efter att verksamheten har stängt.
– Till skillnad från en vanlig anställning där du kan lämna din arbetsplats och gå vidare, innebär en företagsnedläggning ofta att entreprenören måste hantera en lång administrativ process med skulder, avtal och anställda.
Det är också viktigt att förstå att reflektion och lärande från en konkurs tar tid. Men enligt Anna Jenkins är det svårt att lära av sina misstag när man befinner sig mitt i en kris.
– Självinsikt och lärande kommer ofta först i efterhand, förklarar hon.
Viktigt att prata om misslyckanden
Anna Jenkins forskning visar att konkurs fortfarande är stigmatiserat, särskilt utanför startup-världen.
– I vissa branscher, som tech-sektorn, ses misslyckanden mer som en naturlig del av processen, men för de flesta småföretagare är det fortfarande en skamfylld upplevelse, säger hon.
För att minska stigmat och öka förståelsen för att misslyckanden är en del av företagarlivet, menar hon att det är viktigt att prata mer öppet om ämnet.
– Att våga dela med sig av erfarenheter och insikter kan hjälpa andra att hantera sina egna kriser och bidra till en mer realistisk syn på entreprenörskap.
Kontakta a.jenkins@business.uq.edu.au
Råd till entreprenörer som oroar sig för konkurs
- Sök ekonomisk rådgivning från en revisor eller affärsrådgivare i tid.
- Undvik att blanda företagets ekonomi med den privata för att skydda din personliga situation.
- Acceptera att reflektion och lärande tar tid och att det är okej att fokusera på återhämtning innan du analyserar vad som gick fel.
- Förstå att misslyckande är en del av entreprenörskapet – och inte nödvändigtvis betyder att du själv är misslyckad.
Läs mer om konkurser:
Professorns tips till småföretagare i tuffa tider
Statliga krisstödet under pandemin ett fiasko för småföretagen
Efter konkursen (artikel om Anna Jenkins avhandling 2012)