Ohållbara modeindustrin: Radikala innovationer för en hållbar omställning – och hinder på vägen

Maria
Gustafsson
DELA
Modebranschen och digitala innovationer.
Foto: Canva.

Vi översköljs med nyheter om den ohållbara modebranschen, med kinesiska Shein och Temu som ledande exempel. Men delar av branschen jobbar med produktinnovationer för att bli mer cirkulära. Samtidigt finns det hinder på vägen mot en hållbar modeindustri. Läs om detta i våra samtal med två forskare som studerat innovationer i modebranschen. 

Mode- och textilindustrin är den industri som står för den fjärde största miljöpåverkan efter livsmedel, bostäder och transporter.Forskningsbaserade startups tar ofta fram radikala innovationer som spelar en viktig roll för den cirkulära ekonomin. De tre principerna för cirkulär ekonomi är att företag minskar, bromsar och stänger kretsloppet. Forskaren Phuc Hong Huynh Evertsen undersökte i sin doktorsavhandling (2023) hur den här typen av företag tar fram digitala innovationer för att göra modebranschen mer cirkulär. Hon hittade tre typer av innovationer:

Phuc Hong Huynh Evertsen. Foto: Privat.

– I en av modellerna används blockkedjeteknik för att ge kunder information om en produkts resa från vagga till vagga. På så vis blir det lättare för konsumenter att välja hållbara produkter. I en annan modell används stora datamängder och sakernas internet för att skapa nya konsumtionsbeteenden. Till exempel kan man hyra kläder i stället för att köpa nya. Den modellen förlänger modeplaggens livscykel.

Den tredje modellen är enligt Phuc Hong Huynh Evertsen en radikal innovation och baseras på 3D-utskrift, 3D-modeller, AI och digitala plattformar som skapar skräddarsydda och personliga klädesplagg.

– Kunder väljer en design på nätet, anpassar den efter sin kroppsstorlek och provar sen att den passar med hjälp av digital teknik. Så i stället för att producera kläder baserat på sex-nio månaders marknadsprognoser, producerar företagen kläder utifrån efterfrågan i realtid.

Hinder för omställning

Överproduktion, skadliga kemikalier, mikroplaster, krångel med öppenhet och spårbarhet samt svårigheter att genomföra cirkulära affärsmodeller är några av modebranschens utmaningar. Samtidigt är det prioriterade områden i EU:s strategi för hållbara och cirkulära textilier.

– Det stora hindret för förändring är pengar. Omlokalisering av produktion och produktanpassning innebär ofta mycket höga kostnader för företagen, menar Sara Harper som i sin doktorsavhandling (2022) studerade produktinnovation i mode- och textilindustrin.

Sara Harper. Foto: Högskolan i Borås.

Hon menar att det är lättare för större företag att jobba med hållbarhetsmetoder eftersom det är en ekonomisk fråga. Små företag i branschen behöver vara kreativa för att hitta en hållbar produktion.

– Min forskning visar att vissa mindre företag som erbjuder produktion på beställning uppvisar synergier mellan innovation och miljömässig hållbarhet. Bland annat på grund av att de jobbar med lokala partners i leveranskedjan för att minska överproduktion och öka produktkvaliteten.

– Baksidan är däremot att det kan bli svårt med återförsäljning av kundanpassade produkter, förklarade Sara Harper när vi pratade med henne i anslutning till disputationen.

Konsumenters val spelar roll

Textil- och modeföretag ska ta ansvar för sin klimat- och miljöpåverkan. Samtidigt behöver konsumenter också se sin roll i sammanhanget, då vi i allra högsta grad är med och påverkar utvecklingen. Phuc Hong Huynh Evertsen menar att konsumenternas roll är avgörande för om digitala innovationer i den cirkulära ekonomin ska bli framgångsrika.

– Vi måste minska vår onödiga efterfrågan på nya produkter och använda dem längre och flera gånger. Så både marknadens och teknikens drivkrafter är viktiga för en hållbar utveckling och cirkulär ekonomi, säger hon.

Läs intervjuerna i sin helhet:

Radikala innovationer viktiga för den cirkulära ekonomin (Intervju med Phuc Hong Huynh Evertsen)

Höga kostnader hindrar hållbar modebransch (Intervju med Sara Harper)

9

DELA