Kunskapstriangel i obalans

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text ingick även i temat ”Kommersialisering” som publicerades i Entré nr 3, 2017:

Samverkan mellan forskning, utbildning och innovation kallas ibland för kunskapstriangeln. Begreppet har dykt upp i kölvattnet av de ökade kraven på att universiteten ska bidra till samhällsutveckling och ekonomisk tillväxt. På policynivå lever begreppet, men nationella policyriktlinjer saknas och därmed ligger en stor del av ansvaret på universiteten själva. Resultatet blir att det ser väldigt olika ut på olika lärosäten. I praktiken hanteras de tre uppgifterna till stor del separat. Att säkra forskningsfinansieringen överskuggar alla andra uppgifter. Det visar Eugenia Perez Vico, Sylvia Schwaag Serger, Emily Wise och Mats Benner i Knowledge Triangle Configurations at Three Swedish Universities (Foresight and STI Governance, nr 2, vol 11, 2017). Författarna efterlyser en mer balanserad implementering av kunskapstriangeln.

Kontakta eugenia.perez_vico@fek.lu.se ———–

1465

DELA