Entreprenörskap som mål i skolan

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2016:

Jonas Alwall och Balli Lelinge har genomfört följeforskning på Ängsdals skolor som driver privat grund- och förskoleverksamhet i Skåne. De redovisar sina resultat i rapporten Mot gemensamma mål – Om entreprenöriellt lärande som gränsöverskridande arbetsmetod (Malmö högskola, 2016). Ängsdals skolor har gjort en målmedveten och långsiktig satsning på entreprenöriellt lärande. Alwall och Lelinge har följt verksamheten under ett läsår. De har observerat, intervjuat personal, elever och vårdnadshavare och genomfört en enkät med avgångselever. I rapporten tar de bland annat upp frågor som rör elevinflytande, lust att lära och motivation. Forskarna menar att skolan har kommit en bra bit, men entreprenöriellt lärande är mångfacetterat och det finns många frågor att diskutera vidare.

Kontakta jonas.alwall@mah.se———–

1392

DELA