Ärlighet varar längst
- Publicerad: 19 maj 2016,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 19 maj 2016,
- 3:25 e m
Följande text publicerades även under vinjetten ”Esbrinytt” i Entré nr 1, 2016:
Trender i Silicon Valley, handelsavtalet TTIP, och en massa tips till entreprenörer som söker finansiering. Det var bara några av de teman som avhandlades när Esbri, Näringsdepartementet och Amerikanska ambassaden i Stockholm arrangerade det tolfte Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum.
20 talare – de flesta entreprenörer och investerare – delade med sig av sina erfarenheter från Sverige och USA. Några av dem har varit med flera gånger förut, andra gjorde sin debut som talare på Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum.
En av nykomlingarna var Winslow Sargeant. Hans företag S&T investerar i startups med tillväxtpotential inom branscher som IT-säkerhet, energi och kommunikation. Mellan åren 2010 och 2015 hade Sargeant i uppdrag av president Obama att slå vakt om amerikanska småföretags intressen.
– Entreprenörer vill kontrollera sitt eget öde. Det är viktigt att förstå att små och stora företag har helt olika behov av bland annat arbetskraft, finansiering och regelverk, sa han.
– Jag har pratat med så många småföretagare som känner sig exkluderade från samtalen. De menar att reglerna är utformade efter storföretagens förutsättningar. Politiska beslutsfattare måste bli bättre på att lyssna på småföretagarrepresentanter, sa Winslow Sargeant.
Katarina Bonde, Kubi, och Clare Fairfield, Venture Capital Institute, har god kännedom om både USA och Sverige. Båda har dessutom deltagit i ett flertal Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum. De var eniga om att en stor förändring har skett i Sverige – till det bättre.
– Tidigare var inställningen att det är jobbigt och svårt att starta företag i Sverige. Men de senaste 20 åren har attityden till entreprenörskap förbättrats. Och det tror jag är den enskilt viktigaste faktorn för startups, sa Katarina Bonde.
Clare Fairfield menade att det finns en tid för entusiasm och påhejande, för att få saker att hända. Men sedan behövs också viss eftertänksamhet, och kritisk utvärdering.
– Entreprenörskap ska inte betraktas som ett evenemang, det gäller att bygga företag och system som håller för många år framöver. It’s about the landing, not the launch, sa han.
Så hur bör då entreprenörer bete sig för att fånga investerares intresse? Grundprincipen: Ärlighet varar längst.
– ”Fake it ’til you make it!” gäller verkligen inte här. Det är en jättedålig idé att försöka lura sina investerare. De kommer att ta reda på hur det ligger till, sa Sara Hanks, Crowdcheck.
– Det sista vi vill är att det kommer upp en massa nya saker under due diligence-processen. Som investerare vill jag bygga relationer, vänskap och förtroende. Det tar tid och handlar om personkemi, sa Faz Bashi, Life Science Angels.
– Hävda inte heller att din teknologi är fullständigt unik, och att du saknar konkurrenter. Det säger mig bara två saker: Antingen har du inte koll på din bransch, eller så finns det inget behov av produkten. Relationen mellan investerare och entreprenör är som ett äktenskap, och man vill att det ska hålla, sa Winslow Sargeant.
Vill du återuppleva Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum?
Via www.esbri.se/sweden-us-2016 hittar du webb-tv från hela dagen (och från de 11 tidigare forumen), blogginlägg med årets höjdpunkter, bilder på Flickr, mer info om talarna och mycket mer.
Årets forum arrangerades av Esbri, Näringsdepartementet och Amerikanska ambassaden i Stockholm. Huvudpartner var Vinnova. Partners var Business Sweden, Kilpatrick Townsend, Teknikföretagen, Tillväxtverket, och Unionen Egenföretagare. Mediepartner var tidningen Entreprenör. Nätverkspartners var AmCham Sweden, The American Club, Connect Sverige, SACC New York, SACC USA och Silicon Vikings.—–