Bildad för utbildning

Magnus
Aronsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten ”Ledaren” i Entré nr 2, 2015:

I början av juni hade jag förmånen att vara huvudtalare vid Föreningen Nordens årliga konferens för den utländska diplomatkåren. Temat i år var ”kunskapsekonomin och den nordiska modellen”. Jag pratade bland annat om skillnaden mellan bildning och utbildning. Framöver kommer vi troligen att behöva byta karriärspår en eller flera gånger under våra liv. Utbildning blir en färskvara. En grundläggande bildning däremot gör att vi senare i livet lättare kan utbilda oss och lära nya saker.

Förmågan att lära sig nytt är viktig, inte minst för innovatörer och entreprenörer. De måste hela tiden kunna ta till sig vad som fungerar och inte fungerar, och göra förändringar utifrån det.

När jag läste den långa tematexten till det här numret, började jag fundera på om entreprenörskap i utbildningen inte borde ses som en viktig bildning inför framtiden. En del verkar se det som en silverkula som ska lösa alla problem – och några till. Det är kanske att ha aningen för stora förhoppningar. Men som framgår av artikeln innehåller begreppet flera dimensioner.

Jag anser att alla borde få med sig utbildning om entreprenörskap. För mig innebär det kunskap om vad entreprenörskap och innovation är, och vilken betydelse det har för en hållbar tillväxt. Samma gäller utbildning eller lärande genom entreprenörskap, som utvecklar kreativiteten, initiativförmågan, experimentlustan och ger en insikt om att misstag är helt okej.

Ett semestertips: Under regniga dagar, eller om du tycker att du har varit tillräckligt i solen, kan vår Kunskapsbank bli en del av din bildning under sommaren. Du hittar den på www.esbri.se

Trevlig läsning och sommar!———–

1949

DELA