Kunskapsdelning stärker företag på sikt

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2014:

Nyckeln till framgång i kunskapsintensiva tjänsteföretag ligger i själva kunskapen. Men den är inte konstant. Det gäller att dela den mellan medarbetare, utveckla den, och förmedla den till kunder. Anna Jonsson beskriver i sin bok True Partnership as True Learning (Iustus förlag, 2013) hur kontinuerligt lärande kan ge företag hållbar framgång. Hon har genomfört 100 intervjuer på advokatbyrån Mannheimer Swartling, och beskriver företagets starka lärandekultur som rotar sig i en lång tradition av professionell utveckling. Jonsson jämför med Ikea, ett företag som på många sätt skiljer sig från Mannheimer Swartling, men som ändå delar synen på kunskap och lärande. Det handlar till exempel om att hitta rätt personer och utveckla deras kompetenser – snarare än att ”rekrytera rätt kompetenser”.———–

1519

DELA