Omvärlden påverkar innovationsförmågan
- Publicerad: 31 jan 2013,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 31 jan 2013,
- 3:27 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2012:
Påverkas en organisation av sin omvärld? Självklart, menar vissa. Nej, omvärlden är inget att bry sig om, hävdar andra. Bengt Wahlström har forskat om ämnet och sammanfattar det hela i en modell.
Tidigare i höstas la Bengt Wahlström fram licentiatuppsatsen Organisation, omvärldssignaler och innovationsförmåga vid Mälardalens högskola. Det han har undersökt är om, och i så fall hur, omvärlden påverkar ett företags innovationsförmåga. Vilka omvärldssignaler uppmärksammas i organisationen? Vad händer när de väl blivit uppmärksammade? Klarar man av att tolka signalerna och omvandla dem till innovationer?
Hans studieobjekt är minst sagt välkända: Google, Apple, Microsoft och Virgin. Resultaten visar att de alla har påverkats av omvärldsfaktorer, som exempelvis teknikutvecklingen. Men de är olika bra på att omvandla signaler från omvärlden till innovationer.
En slutsats är att innovationsförmågan inte kan ses som en isolerad företeelse. Den måste ses i ett sammanhang. Hur innovativ en organisation är avgörs alltså inte bara av interna faktorer, utan även av omvärldsfaktorer. En organisations historia har också betydelse för hur den hanterar innovation.
Wahlströms forskning ger alltså stöd för tesen att företag inte kan isolera sig, utan absolut bör engageras sig i sin omvärld. Inte minst i den innovationsdrivna ekonomi vi lever i nuförtiden.
Bengt Wahlström har arbetat som konsult inom omvärldsbevakning i 25 år. Han menar att hans praktiska erfarenhet har varit en förutsättning för att nå de slutsatser han gjort i uppsatsen. Nu fortsätter han sin forskning i ett doktorsavhandlingsprojekt.
Kontakta bengt.wahlstrom@foretagframtid.se———–