Intraprenörers bruk av nätverk

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000:

Intrapernörer, företagsinterna entreprenörer, intresserar Carl-Gustav Fabiansson, högskolan i Gävle, och Angelica Fihn, Uppsala universitet. I magisteruppsatsen Intraprenörens nätverk undersöker de hur fyra intraprenörers personliga nätverk ser ut och används.

Intraprenörerna ombads att med hjälp av papper och penna visualisera sina nätverk. En intressant likhet mellan deras bilder är att samtligas nätverk innehåller fler aktörer utom än inom den egna organisationen. Kollegorna var således en liten del av det totala nätverket, det samma gällde familjemedlemmar.

Däremot går åsikterna isär om vilka typer av aktörer det handlar om: vissa lägger tyngdpunkten på individer medan andra lägger den på företag. En intraprenör menar att han inte har något nätverk alls, bara fnutten satans massa bollplankfnutt.

Några slutsatser som författarna drar är att nätverkande ses som ett sätt att arbeta och att mycket tid avsätts till det. Intraprenören använder sitt nätverk främst till att testa idéer och få nya synvinklar och uppslag.
———–

1101

DELA