Alla företag bör inte växa
- Publicerad: 3 apr 1999,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 3 apr 1999,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 1999:
Är tillväxt alltid något att sträva efter? Nej, menar Tomas Brytting, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Att växa är för många företagare att gå från en stimulerande kontrollerbar tillvaro till en abstrakt disciplinär. Att få göra det som känns riktigt och ha kul är viktigare för många småföretagare.
I Sverige finns mer än 700 000 företag. Majoriteten av dem – 94 procent – har mindre än tio anställda. De medelstora företagen är få och tillväxttröskeln är hög. Få företag växer och blir stora. Många avstår från att växa trots att de har en marknad.
– Varför växer inte småföretagen och varför är dödligheten så stor? Den vanligaste förklaringen brukar vara skatter och regler. Motfrågan man då måste ställa är; varför finns det livskraftiga företag trots skatter och regler? menar Tomas Brytting.
– Jag tror man måste titta mer på vad småföretagande är. Småföretag är inte storföretag i mindre skala. Många småföretag vill inte bli större. Alltså måste det finnas fördelar i småskaligheten. Då är frågan: finns det småskalefördelar eller är det ett sätt att leva?
Låg lön och vinst
Tomas Bryttings slutsats är att småföretagandet är en livsform och att det finns fördelar i småskaligheten som de inte vill mista:
– Småföretagaren är inte företagare för att tjäna pengar – småföretagare har låg lön och vinst och små förmögenheter. Tillvaron är osäker och dödligheten bland företagen är stor. Alltså måste det vara något annat som lockar.
Bryttings slutsats är att företagaren värdesätter sin frihet. En frihet som egentligen inte finns – leveransplaner, stora kunder och banker gör att småföretagaren inte är fri. Friheten har en annan innebörd: att själv ha valt sin situation och att arbeta för sig själv. Där ligger livsmeningen – det som ger motivationen.
Den småföretagare som väljer art växa mister småskalefördelarna: Personlig kontakt med marknaden, större engagemang, mindre behov av samordning, bättre resursutnyttjande. Att växa innebär att företagaren inte längre har del i produktionen, att de administrativa kostnaderna skjuter i höjden och att det är svårt att ägna sig åt de små affärer som dyker upp. Det gör att skalfördelarna inre alltid väger upp småskalefördelarna. Byråkrati, krav på disciplin, mellanchefer, strategisk blick och målbudget gör det mindre familjärt och spontant. Kunskapen om verksamheten kommer till företagaren filtrerad – verksamheten bli abstrakt.
Tre olika typer
Men det här gäller givetvis inte alla småföretag. Brytting skiljer mellan tre typer av företag:
* Pygméföretag som bör förbli små. Gör företagandet till en livsstil. Satsa på kvalitativ tillväxt.
* Dvärgföretag som med lämpliga åtgärder skulle kunna växa. Här krävs analys.
* Barnföretag är unga företag som vill och kan växa. Företagaren är företagsledare och nyckelorden standardisera, delegera och planera.
– Småföretagsstödet borde ta hänsyn till dessa tre typer av företag. Starta eget-bidragen och alla starta eget-program borde redan från början ställa frågan och ta reda på om företagaren är inriktad på tillväxt eller vill förbli liten, menar Tomas Brytting.
———–