Räds inte forskarna

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2012:

18 januari anordnade Jordbruksverket ett seminarium om innovation i livsmedelsbranschen. På talarlistan fanns Cesisforskaren Sara Johansson, som pratade om innovationer och konkurrenskraft. Livsmedelssektorn kännetecknas av ökande internationalisering och priskonkurrens. För företag som inte kan dra nytta av låga lönekostnader eller låga priser på insatsvaror är produktutveckling enda sättet att värja sig mot en allt hårdare priskonkurrens. Det är svårt för många företag att göra de investeringar som krävs för att ta fram nya produkter, men ofta helt nödvändigt för lönsamhet på sikt. Nydanande produkter som ligger tidigt i produktlivscykeln är vanligen lönsammare än standardiserade produkter. Livsmedelsindustrin kännetecknas av småskalighet och låg utbildningsnivå. Det kan vara ett hinder för företag att engagera sig i, och dra nytta av, den akademiska forskningen. Men livsmedelsföretagen ska inte vara rädda för att ta kontakt med forskarvärlden för att hitta samarbetspartners, menar Sara Johansson. Forskarna drar i sin tur ofta nytta av att få applicera sin forskning på praktiska användningsområden. Det finns dessutom ett antal olika forskningsanslag som riktar sig specifikt till samarbeten mellan akademi och näringsliv.

Kontakta sara.johansson@jibs.hj.se———–

1549

DELA