Universitetsforskning genererar många nya företag

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerade även i Entré nr 1, 2001:

En av läsårets mest uppskattade föreläsningar hölls av associate professor Scott Shane, University of Maryland, USA. I januari 2001 gästade han Sverige och Esbris föreläsningsserie. Ämnet var Generating Start-ups from University Technology: Lessons from MIT and Beyond.

Scott Shane studerar hur forskning vid amerikanska universitet blir till produkter och tjänster, via etablerade företag eller entreprenöriella satsningar. I USA har antalet nya företag som genererats från universitetsteknologi ökat dramatiskt sedan början på åttiotalet. MIT, Massachusetts Institute of Technology, är ett av de universitet där flest patent registreras och flest nya företag skapas. Men det är stor skillnad på universitetsteknologi och teknologi som utvecklats i industrin, menar han.

– En vanlig uppfattning är att forskning vid universitet kan ersätta forskning inom industrin. Det är fel. Universitetsforskning är ofta grundläggande medan industriforskning är inriktad på utveckling. De är komplement till varandra, inte substitut.

Universitetsforskning är inte heller kommersiell på samma sätt. Scott Shane hämtar ett exempel från MIT där en professor lyckades få fram en ny typ av plast som var lättare, billigare att tillverka och mer miljövänlig än andra plaster. Sju år efter att forskningsprojektet påbörjats upptäcktes ett användningsområde, förpackning av kött. Inom industrin tillåts inte den ledtiden från idé till patent.

Ett lysande exempel på en teknologi som föddes vid universiteten och sedan blivit en jätteindustri är datorn. Ett annat område är bioteknik. Men hur ska man bära sig åt för hitta sådana guldnålar i forskningens höstack? Till stor del är det entreprenörens bakgrund som avgör vad han eller hon väljer att satsa på. Scott Shane exemplifierar genom att berätta om en grundteknologi som åtta olika entreprenörer utvecklat till åtta olika företag, inom olika branscher. Alla såg de möjligheter i teknologin, men på olika sätt.

– Det är viktigt att policymakare förstår att affärsidéer inte kommer i fina presentaskar med rosetter och texten ”Öppna här! Innehåller en fantastisk möjlighet att tjäna pengar”. Alla entreprenörer ser inte samma möjligheter.
———–

1155

DELA